Οι εξαγγελίες για το άνοιγμα των σχολείων παραμένουν δέσμιες της κοινωνικής αναλγησίας της κυβέρνησης, της αδιαφορίας της για την οργάνωση δημόσιων πολιτικών, των σκοπιμοτήτων μιας επιτηδευμένης επιστροφής σε μια ασαφή κανονικότητα.
Παραβλέπεται το γεγονός ότι οι συνθήκες είναι χειρότερες από ό,τι την περίοδο που τα σχολεία έκλεισαν και από τις χειρότερες τους τελευταίους δεκατρείς μήνες. Ο μεταλλαγμένος ιός προσβάλλει πιο δραστικά και τους νέους, ενώ ο κατά προτεραιότητα εμβολιασμός των εκπαιδευτικών αποδεικνύεται απάτη μιας και είναι η τρίτη διαλογή στους κατά προτεραιότητα εμβολιασμούς από τα περισσεύματα των ακυρωθέντων προγραμματισμένων εμβολιασμών .
Η τηλεκπαίδευση αποδεικνύεται πως εντείνει εκπαιδευτικά αδιέξοδα και τις κοινωνικές ανισότητες ενώ αποτέλεσε τον δούρειο ίππο της χρηματοδοτημένης από το υπουργείο Παιδείας ιδιωτικοποίησης δημόσιων δικτύων και λειτουργιών. Οδήγησε στο μεγάλο σκάνδαλο της εμπορευματοποίησης προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων πολιτών. Ένα χρόνο μετά τη πρώτη καραντίνα ανοίγει με τεράστια καθυστέρηση η διαδικασία των voucher για προμήθεια ηλεκτρονικού υλικού. Πάνω από το 1/3 των μαθητών δεν συμμετείχαν ή έλαβαν μέρος πλημμελώς στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Μαζί με τις εξαγγελίες για το άνοιγμα των σχολείων και με ένα χρόνο καθυστέρηση ξεκινά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί για να αμβλυνθούν οι χρόνιες παθογένειες των εκπαιδευτικών υποδομών, να διαμορφωθούν στοιχειώδεις συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας, να ενισχυθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος τόσο σε ανθρώπους όσο και σε διαθέσιμα μέσα. Τα σχολεία έκλειναν και άνοιγαν ακριβώς όπως έκλεισαν για να ξανακλείσουν λίγο καιρό αργότερα. Σε αυτές τις συνθήκες, η λύση των διαγνωστικών self test ή των οικιακών τεστ μικρής αξιοπιστίας, στο πλαίσιο της «ατομικής ευθύνης», που παρουσιάζει η κυβέρνηση ως πανάκεια, είναι προφανώς, προσχηματική και ανεπαρκής αν δεν συνοδευτεί από ένα συνολικό σχέδιο υγειονομικής ασφάλειας. Όπως επισημαίνει η επιστημονική κοινότητα, κάθε διαγνωστική εξέταση αποτελεί ιατρική πράξη και θα πρέπει να πραγματοποιείται από ειδικούς.
Και όμως τα σχολεία, από χώροι επισφαλούς υγειονομικής κατάστασης και υπερμετάδοσης της νόσου, υπάρχει η δυνατότητα να διαδραματίσουν θετικό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση της υγείας των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και την επιδημιολογική επιτήρηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού. Και αυτό μπορεί να γίνει γιατί το σχολείο, ως οργανωμένη δημόσια δομή, χαρακτηρίζεται από δοκιμασμένες σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και βοηθητικού προσωπικού), ενώ οι λειτουργοί της εκπαίδευσης διακρίνονται από υπευθυνότητα, συνέπεια και αίσθηση ευθύνης.
Δύο είναι οι άμεσες προϋποθέσεις που απαιτούνται:
Ø πρώτη, η εκπόνηση και εφαρμογή ενός προγράμματος εμβολιασμού του συνόλου των εκπαιδευτικών και του υπόλοιπου προσωπικού των σχολικών μονάδων μέχρι τις διακοπές του Πάσχα, ώστε μετά το Πάσχα να έχουμε εξασφαλισμένο το τείχος ανοσίας
Ø δεύτερη η σε συνεργασία με τις Τοπικές Μονάδες Υγείας και τα Κέντρα Υγείας ενίσχυση των σχολικών μονάδων με εξειδικευμένο προσωπικό για την αξιόπιστη διενέργεια των self ή rapid tests κάθε εβδομάδα, τη θερμομέτρηση των μαθητών και την διαχείριση τυχόν περιστατικών. Η παροχή της δυνατότητας δωρεάν τεστ, παραμένει αδήριτη αναγκαιότητα.
Η άμεση υλοποίηση αυτών των προϋποθέσεων, σε συνδυασμό με τα υγειονομικά, παιδαγωγικά και κοινωνικά μέτρα που έχουμε ήδη προτείνει νωρίτερα με τα “10 σημεία” του ΣΥΡΙΖΑ, συνιστούν ένα δίχτυ προστασίας που μπορεί να θωρακίσει πολλαπλά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και να τα καταστήσει από μέρος του προβλήματος, μέρος της λύσης του.
Στην παρούσα συγκυρία καταθέτουμε προτάσεις μέτρων, διεκδίκησης και άμεσης εφαρμογής, που συμπληρώνουν τις αντίστοιχες προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αλλά και του εκπαιδευτικού κινήματος από την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα οποία, αν είχαν εισακουστεί έγκαιρα, το τοπίο τουλάχιστον στην εκπαίδευση θα ήταν πολύ καλύτερο.
- Μείωση του αριθμού μαθητών σε κάθε διδακτική λειτουργία με εναλλασσόμενες ημερήσιες βάρδιες μαθημάτων και αξιοποίηση των υφιστάμενων χώρων διδασκαλίας. Σημαντικός σε αυτή τη διαδικασία είναι ο ρόλος των Συλλόγων Διδασκουσών/Διδασκόντων.
Η έμφαση πρέπει να δοθεί, ιδίως κατά το τρέχον σχολικό έτος, στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία και στη διαμορφωτική αξιολόγηση (στήριξη βήμα-βήμα των παιδιών με βάση τις δυσκολίες που συναντούν) και όχι στην τελική/αθροιστική) αξιολόγηση (δηλ. στις τελικές εξετάσεις εξαμήνου ή έτους).
- Αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στις συνθήκες της πανδημίας που επικρατούν το φετινό σχολικό έτος με δραστική μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, συμπεριλαμβανομένης της διδακτέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων. Ιδιαίτερη φροντίδα πρέπει να δειχθεί για την κατά προτεραιότητα κάλυψη των βασικών διδακτικών ενοτήτων της. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ειδικά φέτος να ισχύσει η Τράπεζα Θεμάτων.
- Κατάργηση της ρύθμισης για τη μείωση του αριθμού των εισακτέων, που συνιστά ξεκάθαρη βαναυσότητα απέναντι στα παιδιά της περσινής Β` Λυκείου, δηλαδή, κ της φετινής Γ΄ Λυκείου .
- Ιδιαίτερος προγραμματισμός ανά σχολείο για την κάλυψη των κενών τόσο του προηγούμενου σχολικού έτους όσο και των πρώτων μηνών του τρέχοντος σχολικού έτους, εν όψει του νέου διδακτικού έτους. Ο Σύλλογος Διδασκόντων/Διδασκουσών με την υποστήριξη του ΣΕΕ παιδαγωγικής ευθύνης έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα και ευθύνη.
- Σχολαστική καθαριότητα σχολικών κτιρίων σύμφωνα με τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα, με ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας.
- Συστηματική υποβοήθηση και διδακτική στήριξη των παιδιών που ανήκουν σε εμποδιζόμενες (ευάλωτες) ομάδες και δεν είχαν τη δυνατότητα αξιοποίησης των μεθόδων της απόμακρης εκπαίδευσης (π.χ. με προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας).
- Μέτρα οικονομικής και κοινωνικής στήριξης των οικογενειών των παιδιών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες (στήριξη με επιδόματα, μέτρα υγειονομικής προστασίας και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης).
- Εκκίνηση εκ νέου και επέκταση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων.
- Προετοιμασία, έστω καθυστερημένα, της δημόσιας υποδομής τηλεκπαίδευσης, ώστε, το συντομότερο δυνατό να απαλλαγεί η εκπαίδευση από τη σκανδαλώδη σύμβαση με την Cisco.
- Πολύμορφη υποστήριξη εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης και του μακροχρόνιου εγκλεισμού από ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, που πρέπει να προσληφθεί προς τούτο (ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών).
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ επιμένει πως η αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων υπό τη συνθήκη της πανδημίας, η οργάνωση ενός καθολικού δημόσιου πλέγματος μέτρων, διαδικασιών και υποδομών υγειονομικής προστασίας και ασφάλειας πρέπει να αποτελέσουν τη μοναδική ατζέντα Παιδείας της κυβέρνησης και του Κοινοβουλίου, μέχρι τη λήξη της φετινής χρονιάς. Η σχετική πρόταση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για άμεση σύγκληση της Διαρκούς επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, με τη συμμετοχή της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων, ώστε να συζητηθεί το άνοιγμα των σχολείων, εντάσσεται σε αυτή τη λογική. Οι θεσμοί δεν είναι μηχανισμοί διεκπεραίωσης αλλά χώροι δημοκρατικής σύνταξης πολιτικών με κοινωνικό πρόσημο.
Η κυβέρνηση οφείλει να βάλει τέλος στον πόλεμο με τον κόσμο της εκπαίδευσης. Να πάψει να προκαλεί με διχαστικές πολιτικές, με αυθαιρεσίες, βία και αστυνομική καταστολή τη νεολαία. Να αντιληφθεί ότι την ώρα που η κοινωνία και η εκπαίδευση δοκιμάζονται δεν μπορεί η προτεραιότητά της κυβέρνησης να είναι η υλοποίηση μιας μικροπολιτικής ατζέντας που αυξάνει την επισφάλεια και πλήττει την κοινωνική συνοχή.