ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Πολιτική

Σκουρλέτης: Όριο σε θητείες αιρετών –Ανοιχτός σε διάσπαση μερικών δήμων – Επαναστατική αλλαγή η απλή αναλογική (βίντεο)

Την θέσπιση ανώτατου ορίου θητειών για τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης,  προαναγγέλλει στη α΄ μέρος της συνέντευξής του στην aftodioikisi.gr, ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης. «Είναι μέσα στη σκέψη μας η καθιέρωση θητειών, το ερώτημα που έχουμε αφήσει για την ώρα, δεν έχουμε καταλήξει αν η θητεία αυτή θα είναι πεναετία η αν θα ξαναγυρίσουμε στα τέσσερα χρόνια, αυτό θα καθορίσει ίσως και τον αριθμό των θητειών. Να είναι δύο αν είναι πενταετία, να είναι τρεις αν είναι τετραετία», λέει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο κ. Σκουρλέτης επιβεβαιώνει στην ουσία παλαιότερο ρεπορτάζ της aftodioikisi.gr, σύμφωνα με το οποίο, στο πλαίσιο της, κατά τα φαινόμενα, ειλημμένης απόφασης της κυβέρνησης η αυτοδιοικητική περίοδος να ξεκινάει από 1η  Ιανουαρίου και όχι 1η  Σεπτεμβρίου, η θητεία των αιρετών θα παραταθεί έως το φθινόπωρο του 2019: «Οι εκλογές είναι βέβαιο ότι δεν μπορεί να γίνουν νωρίτερα από το τέλος της παρούσας θητείας, αυτό είναι ξεκάθαρο, άρα αν θα αλλάξει λοιπόν η ημερομηνία θα είναι έτσι ώστε να πάμε πιο πέρα, πιο πίσω δηλαδή. Εγώ θεωρώ απαραίτητο το να αποσυσχετιστεί η ημερομηνία διεξαγωγής των ευρωεκλογών από εκείνη των τοπικών και περιφερειακών εκλογών. Λειτουργεί παραμορφωτικά για τον χαρακτήρα των αυτοδιοικητικών εκλογών το να συμπίπτουν με τις ευρωεκλογές. Το διακύβευμα είναι άλλο στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές, δεν έχουμε ανάγκη από μια τέτοιου είδους αν θέλετε υπερπολιτικοποίηση, υπερκομματικοποίηση των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών», τονίζει.

Απλή αναλογική αλλά με στοιχεία πλειοψηφικού & θεσμικές δικλείδες ασφαλείας

Αναφορικά με την καθιέρωση της απλής αναλογικής στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, ο κ. Σκουρλέτης αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να εμπεριέχει και στοιχεία πλειοψηφικού προκειμένου να επιτευχθεί η περίφημη κυβερνησιμότητα. Συγκεκριμένα, κάνει λόγο για σκέψεις, ένας συνδυασμός που λαμβάνει άνω του 45% στον α΄ γύρο να μπορεί να έχει την απόλυτη πλειοψηφία των δημοτικών ή περιφερειακών συμβούλων ή, κατ’ επέκταση ο πρώτος συνδυασμός να λαμβάνει μία μικρή πριμοδότηση στον αριθμό των συμβούλων του. Ιδιαίτερη, όμως, σημασία δίνει το θέμα των θεσμικών ασφαλιστικών δικλείδων προκειμένου να μην οδηγούμαστε σε αδιέξοδο, ζητώντας, μάλιστα, από όλους τους φορείς αλλά και μεμονωμένα πρόσωπα της Αυτοδιοίκησης να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Ο ίδιος, δε, αναφέρει ενδεικτικά το πλαφόν των τριών συνεδριάσεων σε σχέση με την ψήφιση του προϋπολογισμού αλλά του προγράμματος τεχνικών έργων, ώστε μετά από αυτές να μπορούν να υπερψηφιστούν και με μικρότερη του 50%+1 πλειοψηφία «ή κάποια ζητήματα να μην αποφασίζονται σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου αλλά Επιτροπών».

Τι λέει για χωροταξικό, κατάργηση Αποκεντρωμένων, χρόνο κατάθεσης ν/σ

Για το θέμα του χωροταξικού ο υπουργός Εσωτερικών είναι κατηγορηματικός ότι ο κανόνας είναι ότι «δεν υπάρχει στην ατζέντα θέμα αλλαγής των ορίων των δήμων» παρά μόνο ως εξαίρεση. Παρότι δεν θέλει να δεσμευθεί σχετικά με τον αριθμό των δήμων που θα αλλάξουν όρια κάνει λόγο για «κάποιες εξόφθαλμες περιπτώσεις», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να είναι ορισμένες από τους νησιωτικούς δήμους όπως η Λέσβος, η Κέρκυρα η Κεφαλονιά κλπ.

Για το θέμα της κατάργησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, μετά το θόρυβο που δημιουργήθηκε, ο Π. Σκουρλέτης, υποστηρίζει ότι «θέλουμε να δούμε ποια θα είναι η μορφή της Αποκεντρωμένης παρουσίας του κράτους», προσθετοντας με έμφαση ότι «δεν θα θιχτούν θέσεις εργασίας αλλά και το εργασιακό καθεστώς που υπάρχει σήμερα».

Όσο για το πότε θα καταθέσει τις τελικές θέσεις του υπουργείου Εσωτερικών αναφορικά με τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη, επαναλαμβάνει ότι αυτό θα γίνει τον Ιούνιο, προσθέτοντας ότι το σχετικό νομοσχέδιο μπορεί να κατατεθεί στη Βουλή πριν τις διακοπές του καλοκαιριού ή το αργότερο το Σεπτέμβριο.

Πολυνομοσχέδιο: Ξεκινάει η συζήτηση –Εντός διατάξεις για αιρετούς εργαζόμενους

Ο κ. Σκουρλέτης μιλά και για το πολυνομοσχέδιο προαναγγέλλοντας ότι πιθανότατα η συζήτησή του θα ξεκινήσει εντός της τρέχουσας εβδομάδας στη Βουλή, ενώ τονίζει ότι σε αυτό θα περιλαμβάνονται όλες οι διατάξεις που έχουν δημοσιονομικό κόστος, όπως για τις αντιμισθίες περισσότερων αντιδημάρχων, τις αποζημιώσεις δημοτικών συμβούλων ή άλλες για τους εργαζόμενους (ΜΑΠ, επίδομα ανθυγιεινής εργασίας), καθώς, όπως επισημαίνει, «οι δαπάνες τους καλύπτονται από τους προϋπολογισμούς των δήμων και τα ανταποδοτικά και άρα σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει θέμα δημοσιονομικής επιβάρυνσης».

Επίθεση σε Πατούλη: «Να κρατήσει τα προσχήματα. Δεν είναι μόνο στέλεχος της ΝΔ»

Ο υπουργός Εσωτερικών μιλά, επίσης, και για το «θερμό» επεισόδιο που είχε πρόσφατα με αιρετούς στο υπουργείο Εσωτερικών κάνοντας λόγο για «συμπεριφορές που, πρώτα απ’ όλα, δεν τιμούν τους ίδιους τους οποίους τις κάνανε» αλλά και για «σόου και ακτιβίστικη δράση του κυρίου Πατούλη». Παράλληλα, ερωτηθείς σχετικά με την ανακοίνωση του ΥΠΕΣ με την οποία καλούνταν ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ να κάνει επικοινωνιακό σόου στο «Survivor» ή το Χ Factor και όχι στο υπουργείο Εσωτερικών, «συμβουλεύει» τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ «να αποφεύγει τις πολλές δηλώσεις, τις πολλές δημόσιες εμφανίσεις και να δουλεύει περισσότερο. Λιγότερα, λοιπόν, δελτία Τύπου και πιο πολύ δουλειά», προσθέτει. Παράλληλα, τον κατηγορεί ότι όχι μόνο υποκινείται, αλλά, με αφορμή πρόσφατη ανακοίνωση της ΚΕΔΕ στην οποία επικρίνει τον υπουργό Εσωτερικών ότι με την απλή αναλογική «προκρίνει μοντέλο Μαδούρο», ότι «υιοθετεί, πλέον, και την φρασεολογία της ΝΔ. Ας κρατήσει λίγο τα προσχήματα και ας καταλάβει ότι ο θεσμικός του ρόλος είναι πρώτα απ’ όλα να είναι πρόεδρος της ΚΕΔΕ. Ως στέλεχος της ΝΔ μπορεί να μιλάει όπως θέλει αλλά όταν εκπροσωπεί την ΚΕΔΕ, πρέπει να σέβεται τον θεσμικό του ρόλο», καταλήγει ο κ. Σκουρλέτης.

 

Τα βασικά σημεία του α΄ μέρους της συνέντευξης του υπουργού Εσωτερικών Πάνου Σκουρλέτη στην aftodioikisi.gr είναι τα εξής: 

 

ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

-Κύριε υπουργέ θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας για τα θέματα Αυτοδιοίκησης που είναι στην αρμοδιότητά σας από το πολυνομοσχέδιο που, όπως έχετε πει, θα κατατεθεί μετά το Πάσχα στη Βουλή. Έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία του και έχει προσδιοριστεί πότε, ακριβώς, θα γίνει αυτό; 

Υποθέτω ότι μέσα στην εβδομάδα θα έχουμε την πρώτη συνεδρίαση για το πολυνομοσχέδιο στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής.

-Θα δούμε να κατατίθεται το αρχικό σχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα: Το ρωτώ αυτό γιατί από ορισμένες πλευρές εκφράζονται φόβοι ότι κάποιες ή όλες οι διατάξεις που έχουν δημοσιονομικό κόστος, όπως αυτές για τις αντιμισθίες περισσότερων αντιδημάρχων, τις αποζημιώσεις δημοτικών συμβούλων ή άλλες για τους εργαζόμενους θα είναι εκτός…

Αυτές οι δαπάνες που αφορούν τις αντιμισθίες των αντιδημάρχων και αποζημίωση δημοτικών συμβούλων θα καλυφθούν από τους προϋπολογισμούς των δήμων… Άρα δεν έχουμε κάποια επιπλέον δαπάνη που θα επηρεάσει τον κρατικό προϋπολογισμό. Δεν μιλάμε πάντως για κάποια δαπάνη που θα ανατρέψει την πραγματικότητα των προϋπολογισμών των δήμων. Θεωρώ ότι είναι εντελώς μέσα στις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα.

-Για τους εργαζόμενους; Για τα ΜΑΠ και το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας; Ούτε εκεί θεωρείτε ότι θα έχουμε θέμα δημοσιονομικού κόστους;

Μιλάμε για δαπάνες που καλύπτονται από τα ανταποδοτικά. Άρα σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει θέμα δημοσιονομικής επιβάρυνσης.

-Σε ανακοίνωσή της η ΚΕΔΕ τονίζει ότι «μπορεί το πολυνομοσχέδιο να επιλύει ορισμένα οργανωτικά και διαχειριστικά ζητήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά, παρά τα συνεχή αιτήματα που έχει καταθέσει η ΚΕΔΕ, δεν επιλύει στρατηγικής σημασίας προβλήματα που ταλαιπωρούν την Αυτοδιοίκηση». Αναφέρεται, μάλιστα, συγκεκριμένα σε προβλήματα, όπως: Η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ, η καταστατική θέση των αιρετών, η νέα γενιά παρακρατηθέντων, η τήρηση του ν. 3852/2010 («Καλλικράτης») για τους ΚΑΠ, η απόδοση των πόρων του Πράσινου Ταμείου και η συμμετοχή της Τ.Α. στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ. Έχετε την πρόθεση να λύσετε τα συγκεκριμένα προβλήματα;

…Άστοχο να τίθενται όλα αυτά τα θέματα από την ΚΕΔΕ που είναι πάγια αιτήματα της Αυτοδιοίκησης ενόψει της κατάθεσης του πολυνομοσχεδίου. Όλα αυτά θα αντιμετωπιστούν με το νομοσχέδιο για τον Καλλικράτη…

 

ΤΟ «ΘΕΡΜΟ» ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΚΕΔΕ & Η ΣΤΑΣΗ ΠΑΤΟΥΛΗ

-Και μιας και μιλήσαμε για την ΚΕΔΕ, πριν από παραπάνω από δύο εβδομάδες είχατε αυτό το «θερμό επεισόδιο», με δημάρχους στο υπουργείο Εσωτερικών. Δεν έχετε μιλήσει γι’ αυτό. Τι ακριβώς συνέβη και αποχωρήσατε;

Είχαμε συμφωνήσει να έρθει όλο το προεδρείο και οι επικεφαλής των παρατάξεων. Ήδη αυτός είναι ένας μεγάλος αριθμός. Πάνω 20-25 άτομα. Αλλά αντιλαμβάνεστε ότι έχει διαφορετικό χαρακτήρα μία συζήτηση με 70-80-90 ανθρώπους, εκ των οποίων οι περισσότεροι δεν ήταν και δήμαρχοι αλλά ήταν ίσως δημοτικοί σύμβουλοι, αντιδήμαρχοι, συνεργάτες κάποιων δημάρχων. Περισσότερο, λοιπόν, αποσκοπούσε να δημιουργήσει θόρυβο και εντυπώσεις αυτή η ακτιβίστικη δράση του κυρίου Πατούλη παρά να βοηθήσει προφανώς το να κάνουμε μία συζήτηση πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα. Ζήτησα, λοιπόν, όχι να μην γίνει η συνάντηση, αποδέχτηκα την παρουσία όλων αυτών αλλά προφανώς δεν μπορούσε να γίνει κάτω από τις κάμερες των κινητών που, ξαφνικά, ως δια μαγείας μόλις μπήκα μέσα βγήκαν και άρχισαν να καταγράφουνε αυτά τα οποία θα λέγαμε. Δεν νομίζω ότι μια σοβαρή συζήτηση γίνεται όταν υπάρχει διάθεση από μια πλευρά απλώς να γίνει ένα σόου. Ένα σόου που θα μπορούσε ο καθένας να το δείξει στην πόλη του, στον τόπο καταγωγής του. Είχε ξεφύγει, δηλαδή, πια και είχε αλλάξει ο χαρακτήρας της συνάντησης. Τους πρότεινα να κλείσουνε τα κινητά, να μην καταγράφεται η συζήτηση, όπως γίνεται σε όλες τις σοβαρές συναντήσεις, δεν το αποδεχτήκανε και εκεί σταμάτησε η συζήτηση πριν καν ξεκινήσει.

-Είναι αλήθεια ότι σας επιτέθηκαν κάποιοι από τους δημάρχους φραστικά…

Όσοι ήταν μέσα τα είδαν. Δεν θέλω να στέκομαι σε αυτά τα οποία είναι πιπεράτα…

-..Έχουν σημασία όμως με την έννοια ότι όταν ένα δήμαρχος επιτίθεται στον δήμαρχο φραστικά και με κάποιες πράξεις πιθανό, δεν ξέρω, σπρώχνοντάς τον…. Καταλαβαίνετε αυτά δεν είναι πράγματα που βλέπουμε καθημερινά…

Θα μπορούσα να πω αρκετά αλλά θεωρώ θα χάσουμε το στόχο. Για μένα η στόχευση είναι να υπάρχει πάντοτε επικοινωνία, έστω κι αν διαφωνούμε να υπάρχει ένας διάλογος στη βάση επιχειρημάτων. Όταν αυτά δεν υπάρχουν, τότε το πράγμα κακοφορμίζει. Δεν θέλω, λοιπόν, να σχολιάσω συμπεριφορές που, πρώτα απ’ όλα, δεν τιμούν τους ίδιους τους οποίους τις κάνανε.

-Έκανε εντύπωση μια ανακοίνωση που βγάλατε μετά από αυτό το «θερμό» επεισόδιο που λέγατε στον κ. Πατούλη, τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ ότι ήρθε για να κάνει επικοινωνιακό σόου τύπου «Survivor» ή Χ Factor. Δεν είναι λίγο προσβλητικό αυτό από την μεριά του υπουργείου για τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ που εκπροσωπεί έναν θεσμό;

Καθένας το προφίλ του το διαμορφώνει με βάση τη διαδρομή του και τον τρόπο που πολιτεύεται και κινείται στη δημόσια σφαίρα. Εγώ, λοιπόν, θα «συμβούλευα» τον κ. Πατούλη να αποφεύγει τις πολλές δηλώσεις, τις πολλές δημόσιες εμφανίσεις και να δουλεύει περισσότερο. Λιγότερα, λοιπόν, δελτία Τύπου και πιο πολύ δουλειά.

-Με τον κ. Πατούλη φαίνεται ότι εκτός από πολλές διαφορές στις απόψεις, λένε πολλοί ότι δεν έχετε και καλή χημεία..

…Σίγουρα έχουμε διαφορετική αισθητική για τα πράγματα….

-Θεωρείτε, λοιπόν,  ότι, μ’ αυτή τη διαφορετική χημεία, τη διαφορετική αισθητική, τις διαφορετικές απόψεις, θα μπορέσετε, τελικά, να κάνετε διάλογο για το καλό της Αυτοδιοίκησης ή θα οδηγηθούμε στη συνέχιση μιας, εν πολλοίς, ανεξέλεγκτης σύγκρουσης, η οποία, όπως λένε πολλοί, θα έχει καταστροφικές συνέπειες για έναν, ζωτικό, για την ελληνική κοινωνία, χώρο;

Επιβάλλεται να κάνουμε διάλογο. Αλλά ο καθένας σ’ αυτό το διάλογο συμμετέχει με βάση τη θέση ευθύνης που κατέχει. Εμείς ως η νόμιμα εκλεγμένη κυβέρνηση, ο κ. Πατούλης πρόεδρος της ΚΕΔΕ, ο κ. Αγοραστός ως πρόεδρος της ΕΝΠΕ. Σημειωτέον ότι με την ΕΝΠΕ έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία, δεν έχουμε τέτοια φαινόμενα, δεν συμφωνούμε σε όλα τα ζητήματα αλλά μπορούμε και συνεργαζόμαστε και ανταλλάσουμε απόψεις μέσα σε ένα αρκετά πολιτισμένο περιβάλλον. Και δεν νομίζω ότι σε καμία περίπτωση η προσωπική μενταλιτέ του καθένα μας μπορεί να χαλάσει και να αμαυρώσει αυτή την αναγκαία επικοινωνία που πρέπει να υπάρχει ανάμεσα στο υπουργείο και τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης. Εγώ τουλάχιστον, έτσι σκοπεύω να κινηθώ. Από εκεί και πέρα ο καθένας είναι υπεύθυνος των πράξεών του.

-Έχετε πει πολλές φορές ότι η ΚΕΔΕ είναι υποκινούμενη από τη ΝΔ. Εννοείτε, προφανώς, η «γαλάζια» ηγεσία της…

Αυτό το πιστεύω ακράδαντα, διότι η όλη επιχειρηματολογία των τελευταίων ημερών εκ μέρους του κ. Πατούλη που με μεγάλη ευκολία αλλάζει φανέλες, μόνο που ξεχνάει τη μία φανέλα και την φοράει πάνω στην άλλη. Την γαλάζια φανέλα της ΝΔ την ανταλλάσει με την εθνική Ελλάδος κλπ. Αρέσκεται σε τέτοιου είδους αναφορές. Αλλά μου έκανε μεγάλη εντύπωση και μία πρόσφατη ανακοίνωση που υιοθετεί και την φρασεολογία της ΝΔ. Φτάνει, δε, μέχρι του σημείου να λέει ότι η απλή αναλογική που είναι η πιο δημοκρατική έκφραση των τοπικών κοινωνιών θα μας οδηγήσει σε καθεστώς Μαδούρο, αντιγράφοντας όλη αυτή την ανόητη προπαγάνδα εκ μέρους της ΝΔ απέναντι στην κυβέρνηση. Ας κρατήσει λίγο τα προσχήματα και ας καταλάβει ότι ι θεσμικός του ρόλος είναι πρώτα απ’ όλα να είναι πρόεδρος της ΚΕΔΕ. Ως στέλεχος της ΝΔ μπορεί να μιλάει όπως θέλει αλλά όταν εκπροσωπεί την ΚΕΔΕ, πρέπει να σέβεται τον θεσμικό του ρόλο.

 

 

ΠΟΤΕ ΘΑ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΤΟ Ν/Σ ΓΙΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ

-Παρουσιάζοντας το πόρισμα για τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη είχατε πει ότι «δεν συνιστά τελικές θέσεις αλλά αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για να καταλήξουμε, μέσω μιας δεύτερης σφιχτής διαδικασίας, σε βαθιές μεταρρυθμίσεις στην Αυτοδιοίκηση». Μπορείτε να μας διευκρινίσετε ποιοι θα συμμετάσχουν σε αυτή τη «σφιχτή διαδικασία», πότε θα ολοκληρωθεί και πότε θεωρείτε ότι θα είστε έτοιμος να καταθέσετε το σχετικό ν/σ στη Βουλή;

Εμείς ήδη δουλεύουμε πάνω σε αυτό το πόρισμα και ταυτόχρονα είμαστε ανοιχτοί στην κατάθεση οποιονδήποτε συγκεκριμένων  επεξεργασιών ατομικών ή συλλογικών. Ελπίζουμε περί τα μέσα της χρονιάς να είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε κάποιες τελικές θέσεις πάνω στις οποίες θα κληθούμε εκ νέου όλα τα μέρη να τοποθετηθούνε. Νομίζω ότι δεν έχει υπάρξει ποτέ άλλοτε μια τόσο ανοιχτή και εξαντλητική διαδικασία διαλόγου, και αυτό δεν μπορεί να μας φοβίζει. Ούτε μπορούμε βέβαια επειδή το θέλει η μία πλευρά να τον σταματήσουμε αυτόν το διάλογο, να τον περιορίσουμε. Στο όνομα ποιας αναγκαιότητας; τι ενοχλεί δηλαδή;. Και γι’ αυτό δεν καταλαβαίνω την ξαφνική αποχώρηση της ΚΕΔΕ από την προηγούμενη επιτροπή λίγο πριν ολοκληρώσει τη δουλειά της .

-Η ΚΕΔΕ θα συμμετέχει σε αυτή τη σφιχτή διαδικασία ή όχι; Η ΕΝΠΕ…

Θα δούμε σε ποια φάση θα ξανασυναντηθούμε όλοι μαζί

-Θα γίνεται εντός υπουργείου δηλαδή αυτή η διαδικασία;

Τώρα εμείς δουλεύουμε επαναλαμβάνω, στη βάση του πορίσματος και των κατατεθειμένων μέχρι στιγμής συλλογικών πονημάτων που έχουν έρθει από κάθε πλευρά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα καταθέσει κάποιες τελικές θέσεις πάνω στις οποίες θα κληθούν όλα τα μέρη, και κατά μόνας και όλοι μαζί να το δούνε πηγαίνοντας πια στην τελική φάση λίγο πριν την ψήφιση.

-Αυτό θα γίνει όπως είπατε μέσα του χρόνου… κατά τον Ιούνιο;

Ακριβώς. Ναι. Ελπίζω να είμαστε… το λέω ελπίζω γιατί πάντοτε η ζωή δημιουργεί διαφόρου είδους εμπόδια και καθυστερήσεις

-Εφόσον θα γίνει και μία διαβούλευση μιλάμε από Σεπτέμβριο για το νομοσχέδιο στη Βουλή;

Ή από Σεπτέμβρη ή μπορεί και νωρίτερα, και πριν τις διακοπές του καλοκαιριού, από το κλείσιμο της Βουλής, μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα. Άλλωστε μιλάμε για θέματα τα οποία είναι γνωστά, δεν είναι ζητήματα για τα οποία θα κουβεντιάσουμε για πρώτη φορά.

 

 

ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ

 -Στο πόρισμα περιέχονται αρκετές σημαντικές προτάσεις, ωστόσο, χωρίς αμφιβολία, το κορυφαίο ζήτημα είναι αυτό της αλλαγής του εκλογικού συστήματος.

Είναι κατά τη γνώμη μου μια επαναστατική αλλαγή. Γιατί αλλάζει τα δεδομένα, μας εισαγάγει σε μια νέα εποχή, ωθεί στην υιοθέτηση μιας νέας κουλτούρας συνεργασιών, συνθέσεων για να μπορούμε να έχουμε αποτέλεσμα, για να κυβερνιόνται οι δήμοι-και στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας πω ότι πέρα από την καθιέρωση της απλής αναλογικής ως απλού συστήματος θα προωθήσουμε και μια σειρά άλλων ασφαλιστικών δικλείδων έτσι ώστε να αποφύγουμε δυσλειτουργίες στα ζητήματα των αποφάσεων που αφορούν κρίσιμους τομείς των δήμων που μπορεί να έχουν να κάνουν με τον προϋπολογισμό, με το πρόγραμμα τεχνικών έργων κτλ.

-Είναι ειλημμένη απόφαση η θεσμοθέτηση της απλής αναλογικής ή είναι κάτι που συζητάτε:

Τίποτα δε συνιστά ειλημμένη απόφαση μέχρι που να κατατεθεί το τελικό νομοσχέδιο, αλλά από εκεί κι έπειτα σας θυμίζω ότι η σημερινή κυβέρνηση και στις προγραμματικές τις δηλώσεις αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν αντιπολίτευση πάντοτε μίλαγε υπέρ της καθιέρωσης της απλής αναλογικής, δεν είναι κάτι καινούριο, δε συνιστά αιφνιδιασμό 

-Η κυβέρνηση δεν συζητάει πέραν από αυτό που ονομάζουμε «απλή και άδολη» αναλογική ή μπορεί και να «νοθευτεί» λιγάκι με στοιχεία από πλειοψηφικό, προκειμένου να βοηθηθεί η, λεγόμενη, κυβερνησιμότητα Το λέω αυτό γιατί και στις εθνικές εκλογές υπάρχει το 3%;

Υπάρχουν διάφορες σκέψεις, είναι πάνω στο τραπέζι, δεν έχουμε αυτή τη στιγμή καταλήξει στο αν θα πρέπει να ενσωματωθούν τελικώς τέτοιου είδους αν θέλετε προβλέψεις οι οποίες κατά κάποιο τρόπο να ενισχύουν ας το πούμε έτσι, την πρώτη δύναμη, το δήμαρχο που θα προκύψει κτλ είναι σκέψεις αυτές.

-Υπάρχουν όμως έτσι;

Υπάρχουν, αλλά μιλάμε κατά βάση και κατ’ ουσίαν για ένα σύστημα απλής αναλογικής.

-Θα μπορούσε για παράδειγμα ο πρώτος συνδυασμός να λαμβάνει περισσότερους δημοτικούς ή περιφερειακούς συμβούλους;

Είναι μια σκέψη. Θεωρώ όμως ότι αν λάβουμε υπόψη μας ότι η πρόταση αναφέρεται στο ότι ο συνδυασμός θα προκύπτει με βάση τα ποσοστά της πρώτης Κυριακής. πόσο παραπάνω δηλαδή να πάρει;  Δηλαδή, θέλω να πω ότι αν το δει κανείς με βάση τον αριθμό των δημοτικών συμβουλίων και μια τέτοια πρόβλεψη να ισχύσει δεν θα έχουμε μεγάλες ανατροπές στην τελική κατανομή ίσως σε ορισμένες οριακές περιπτώσεις.

-Δηλαδή, αν κάποιος συνδυασμός πάρει 45%, θα μπορούσε να πάρει και απόλυτη πλειοψηφία για παράδειγμα;

Ναι εκεί ενδεχομένως να υπάρξει…

-Σε αυτές τις οριακές περιπτώσεις μπορεί να το συζητήσετε;

Επαναλαμβάνω ότι αυτές είναι προτάσεις που έχουν κατατεθεί. Δεν βοηθάει μια στείρα άρνηση. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι ναι στον προϋπολογισμό θα πρέπει να βάλουμε μια πρόνοια ότι υποχρεωτικά σε τρεις συνεδριάσεις το αργότερο, πρέπει να υιοθετηθεί για να μπορεί να λειτουργήσει ο δήμος.

-Εννοείτε χωρίς απόλυτη πλειοψηφία…

Ακριβώς. Ή κάποια ζητήματα να μην αποφασίζονται σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου αλλά Επιτροπών.

 

ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ

-Έχετε πει ότι αν και το σημερινό χωροταξικό του Καλλικράτη είναι αποτυχημένο, στο ορατό μέλλον δεν πρόκειται να το ανοίξετε μιας και βρισκόμαστε στην χορεία των πολιτικών λιτότητας. Έχετε, δε, μιλήσει για επιλεκτικές αλλαγές που θα αφορούν νησιωτικούς και ορεινούς δήμους. Γνωρίζουμε ήδη ότι έχει συζητηθεί παλαιότερα το σπάσιμο των Λέσβου, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς και, πιθανόν, της Ρόδου, (ίσως Χίος, Σάμος) ενώ υπάρχουν και άλλα αιτήματα ορεινών δήμων όπως του Βελβεντού. Θα μείνουμε σε μονοψήφιο αριθμό αλλαγών σε δήμους ή είναι πιθανόν να είναι και πάνω από 10;

Δεν υπάρχει στην ατζένα θέμα αλλαγής των ορίων των δήμων. Δεν υπάρχει χωροταξικό ζήτημα. Αλλά κάθε κανόνας έχει τις εξαιρέσεις του που τον επιβεβαιώνουν. Τίποτα παραπάνω. Κάποιες περιπτώσεις είναι εξόφθαλμο ότι θα πρέπει.

-Σαν αυτές που ανέφερα;

Ενδεχομένως κάποιες από αυτές που αναφέρατε. Αλλά το λέω εντελώς ξεκάθαρα, να μην ανοίγει η όρεξη κανενός ότι θα βάλουμε κάτω το χάρτη και θα επαναχαράξουμε τα όρια των δήμων. Κάτι τέτοιο θα ήταν αποπροσανατολιστικό και για τη δουλειά που θέλουμε να κάνουμε και, όπως πολύ σωστά είπατε και στο δικό σας ερώτημα, δεν είναι η συγκυρία τέτοια που να μπορέσουμε να κάνουμε μια τέτοια αλλαγή, που θα προϋπέθετε συνολικά η χώρα συνολικά να βρίσκεται σε μία διαφορετική κατάσταση. 

-Άρα, για να βγάλουμε και είδηση: Θα είναι μονοψήφιος ο αριθμός;

Θα δείξει.

ΘΗΤΕΙΕΣ ΑΙΡΕΤΩΝ & ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ

 -Σύμφωνα με το πόρισμα για τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη αλλά και τις σχετικές απαντήσεις που έχετε δώσει μέχρι τώρα, φαίνεται ότι η κυβέρνηση συζητάει το αν η επόμενη θητεία των δημάρχων και περιφερειαρχών θα είναι πενταετής ή τετραετής αλλά δεν συζητάει το να μην αποσυνδεθούν από τις ευρωεκλογές και το να μην μεταφερθεί η  εκκίνησή της από 1η Σεπτεμβρίου που είναι σήμερα στην 1η Ιανουαρίου, δηλαδή, όπως ήταν πριν το 2010. Αυτό ωστόσο δημιουργεί θέμα στην παρούσα θητεία: Δηλαδή, είναι δυνατόν οι εκλογές να γίνουν το Μάιο του 2019 και οι νέες δημοτικές και περιφερειακές Αρχές να αναλάβουν παραπάνω από έξι μήνες αργότερα;

Οι εκλογές είναι βέβαιο ότι δεν μπορεί να γίνουν νωρίτερα από το τέλος της παρούσας θητείας, αυτό είναι ξεκάθαρο, άρα αν θα αλλάξει λοιπόν η ημερομηνία θα είναι έτσι ώστε να πάμε πιο πέρα, πιο πίσω δηλαδή. Εγώ θεωρώ απαραίτητο το να αποσυσχετιστεί η ημερομηνία διεξαγωγής των ευρωεκλογών από εκείνη των τοπικών και περιφερειακών εκλογών. Λειτουργεί παραμορφωτικά για τον χαρακτήρα των αυτοδιοικητικών εκλογών το να συμπίπτουν με τις ευρωεκλογές. Το διακύβευμα είναι άλλο στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές, δεν έχουμε ανάγκη από μια τέτοιου είδους αν θέλετε υπερπολιτικοποίηση, υπερκομματικοποίηση των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών. Όσον αναφορά για το θέμα των θητειών είναι μέσα στη σκέψη μας η καθιέρωση θητειών, το ερώτημα που έχουμε αφήσει για την ώρα, δεν έχουμε καταλήξει αν η θητεία αυτή θα είναι 5ετία η αν θα ξαναγυρίσουμε στα τέσσερα χρόνια, αυτό θα καθορίσει ίσως και τον αριθμό των θητειών

-Θα είναι δύο ας πούμε αν είναι τετραετία;

Ενδεχομένως, εν πάση περιπτώσει να είναι δύο αν είναι πενταετία, να είναι τρεις αν είναι τετραετία, εν πάση περιπτώσει είναι από αυτά τα θέματα τα οποία τα συζητάμε.

-Και αν κατάλαβα καλά…. θα μετακινηθούν οι εκλογές προς το φθινόπωρο; Το λέω αυτό γιατί είναι παράδοξο να κυβερνάει ένας δήμαρχος ή ένας περιφερειάρχης που έχει χάσει στις εκλογές για έξι και παραπάνω μήνες…

Εάν υιοθετήσουμε μια τέτοια λογική αυτό είναι το πιο πιθανό.

 

 

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ

-Μας έχετε λίγο μπερδέψει με το θέμα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.  Ενώ στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του πορίσματος για τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη είχατε δηλώσει ότι «υπάρχει ανάγκη να πάμε σε ένα σύστημα αποκεντρωμένων υπηρεσιών των υπουργείων στο πρότυπο του υπουργείου Παιδείας, με μεταφορά αρμοδιοτήτων στις Περιφέρειες», στη συνέχεια σε ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του ΥΠΕΣ τονιζόταν ότι «ο Υπουργός Εσωτερικών δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη επίσημα επί του θέματος, όπως και για άλλα παρόμοια σοβαρά ζητήματα που άπτονται του «Καλλικράτη», καθώς χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας και διαλόγου». Μετά, μάλιστα, από αυτή την ανακοίνωση σε δελτίο Τύπου των εργαζομένων στις Αποκεντρωμένες γινόταν γνωστό ότι τους είπατε ότι θα καταργηθούν χωρίς να θιγούν τα εργασιακά τους δικαιώματα. Τελικώς, τι θα γίνει με τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, την κατάργηση των οποίων ζητούν και οι περιφερειάρχες;

Θέλουμε να δούμε ποια θα είναι η μορφή της Αποκεντρωμένης παρουσίας του κράτους. Δεν θα θιχτούν θέσεις εργασίας αλλά και το εργασιακό καθεστώς που υπάρχει σήμερα.