ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Τόπος

Η κυβέρνηση της Αριστεράς κάνει πράξη το Μεταφορικό Ισοδύναμο

Με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και τον υφυπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό να υπεραμύνονται του νομοσχεδίου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, λέγοντας ότι το περίμεναν 40 χρόνια οι νησιώτες, και τα κόμματα να συμφωνούν ως προς την εφαρμογή του μέτρου αλλά να αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της κυβερνητικής πρωτοβουλίας, το εν λόγω νομοθέτημα εισήχθη προς επεξεργασία στις αρμόδιες επιτροπές με τη διαδικασία του επείγοντος.

Με το σχέδιο νόμου καθιερώνεται μηχανισμός Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ως μέτρο εξίσωσης του κόστους μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς, με εκείνο που θα ίσχυε με μέσα χερσαίας μεταφοράς για την ίδια απόσταση. Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ως δικαιούχοι του ΑΝΗΚΟ (Αντισταθμιστικό Νησιωτικό Κόστος) ορίζονται, μεταξύ άλλων, τα νοικοκυριά, οι μόνιμοι κάτοικοι, προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς επεξεργασία και συζήτηση την προσεχή εβδομάδα.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.

Φωτογραφία του χρήστη left.gr.

Π. Κουρουμπλής: Από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά πλην της Κρήτης, της Εύβοιας και της Λευκάδας

«Αυτή η κυβέρνηση το 2019 θα το εφαρμόσει σ” όλα τα νησιά και είναι η προσαρμογή που θα επιχειρήσει, σε σχέση, με το κόστος των μεταφορών των προσώπων και των εμπορευμάτων στη χερσαία χώρα. Είναι μία καλή προσπάθεια. Δεν ισχυριζόμαστε, ότι φέρνουμε την μεγάλη «ανατροπή». Είναι μία αρχή. Δεσμεύτηκε γι” αυτό ο πρωθυπουργός και σήμερα υλοποιείται» τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής, εξαπέλυσε ωστόσο επίθεση στην αξιωματική αντιπολίτευση μιλώντας για κωλυσιεργία τόσων ετών, που κόστισε στους νησιώτες. Επισήμανε ότι σήμερα έρχεται ένα σχέδιο νόμου, που μεν δεν επιτυγχάνει τα πάντα, είναι δε σημαντικό κάτω από τις συγκεκριμένες δυσκολίες και αν λάβουμε υπόψη τη συγκυρία των περιορισμών που έχει η χώρα με ελεγχόμενο χρονοδιάγραμμα. Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής το δεύτερο εξάμηνο θα ισχύσει σε 49 νησιά και από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά πλην της Κρήτης, της Εύβοιας και της Λευκάδας.

Ν. Σαντορινιός: Το μέτρο είναι μια μεγάλη θεσμική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές 

Όπως ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι εφαρμοστικές ΚΥΑ είναι ήδη έτοιμες και η πρώτη εφαρμογή του μέτρου αναμένεται τις πρώτες μέρες του Ιουλίου.

Ένα μέτρο που οι νησιώτες το δικαιούνταν

«40 χρόνια η νησιωτική Ελλάδα διεκδικούσε ένα τέτοιο μέτρο και τώρα έφτασε η ώρα όπου θεσμοθετείται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς των νησιωτών επιβατών και των εμπορευμάτων, με αυτό της χερσαίας μεταφοράς.

Το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου είναι μια μεγάλη θεσμική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές, αφού δεν διαπερνά απλά τη νησιωτικότητα, αλλά αγγίζει αμιγώς τους νησιώτες πολίτες. Το ΜΙ ξεκινά και τελειώνει με τη μέριμνα για τον νησιώτη πολίτη και τον νησιώτη επιχειρηματία. Στοχεύει στο να βοηθήσει τον κάτοικο του νησιού να νιώσει ότι δεν είναι πολίτης β΄ κατηγορίας και παράλληλα στο να δημιουργήσει κίνητρα ώστε ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας να μείνει και να δραστηριοποιηθεί στο νησί του.

Το ΜΙ ήταν πάντα στις διακηρύξεις και τις προγραμματικές θέσεις της Αριστεράς, αναφορικά με τη νησιωτικότητα. Έπρεπε να έρθει αυτή η Κυβέρνηση και παρά τη δημοσιονομική κρίση, να πάρει την πρωτοβουλία για την εφαρμογή του, δικαιώνοντας τους χρόνιους αγώνες των νησιωτών».

Πρώτη φορά ένα αναπτυξιακό μέτρο για τα νησιά

«Αναπτυξιακό γιατί αντιμετωπίζει στην πηγή το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που έχουν μικρές, πολύ μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις όταν «εισάγουν» ή «εξάγουν» προϊόντα από και προς τα νησιά. Προφανώς, όταν δίνεις κίνητρα για σε μια επιχείρηση, μέσω της εξίσωσης του κόστους μεταφοράς, δίνεις κίνητρα για να ανοίξουν επιχειρήσεις, άρα αλλάζει η ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς στα νησιά, γεγονός σημαντικό για να μεγαλώσει ο ανταγωνισμός και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Ιδιαίτερο, δε, όφελος θα έχουν οι επιχειρήσεις οι οποίες και «εισάγουν» πρώτες ύλες και «εξάγουν» παραγόμενα προϊόντα, αυτές θα επωφεληθούν ακόμα περισσότερο.

Πρώτη φορά το μεταφορικό ισοδύναμο εμπλέκει το κόστος μεταφοράς προϊόντων αλλά και το κόστος των εισιτηρίων των ελεύθερων γραμμών. Μέχρι σήμερα, οι προτάσεις για εφαρμογή ΜΙ στην Ελλάδα, που είχαν κατατεθεί, μιλούσαν για το κόστος του εισιτηρίου των άγονων γραμμών.

Αναπτυξιακό είναι ακόμη γιατί επενδύονται σε αυτό δημόσιοι πόροι, από το Εθνικό ΠΔΕ. 60 εκ. για το δεύτερο μόνο εξάμηνο- και όχι για ολόκληρο το 2018, όπως παραπλανητικά υποστηρίζει η αντιπολίτευση- και τουλάχιστον 150 εκ. για κάθε χρόνο μετά.

Πρώτη φορά, σε τέτοια έκταση, εφαρμόζεται το μέτρο σε όλη την Ευρώπη

«Αντίστοιχες προσπάθειες έχουν υπάρξει στη Σκωτία, στη Γαλλία, στη Δανία, στη Νορβηγία, όμως, για πρώτη φορά σε όλο τον Ευρωπαϊκό χώρο εφαρμόζεται ένα τέτοιο μέτρο σε ένα τόσο σύνθετο και πολυνησιακό χώρο, όπως αυτό της Ελλάδας».

Χρόνος έναρξης- πεδία εφαρμογής- δικαιούχοι

«Από τον Ιούλιο ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου σε 49 νησιά της χώρας. Η πιλοτική εφαρμογή είναι σίγουρο ότι θα αναδείξει κάποια προβλήματα, τα οποία, όμως, θα τα δούμε για να είμαστε έτοιμοι και να βελτιώσουμε το μέτρο. Από 1/1/2019 όλα τα νησιά της χώρας μας- πλην Κρήτης, Εύβοιας, Λευκάδας- θα απολαμβάνουν το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου.

Δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για να καταστεί κάποιος δικαιούχος του μέτρου. Όσοι έχουν τη φορολογική τους έδρα στα νησιά της χώρας θα πάρουν το ΜΙ. Ο αριθμός των εισιτηρίων βγαίνει κατ’ άτομο (ΑΦΜ). Παράλληλα, όμως, δίνεται η δυνατότητα στα μέλη των οικογενειών να έχουν το σύνολο των εισιτηρίων της οικογένειας στην διάθεσή τους. Άρα, λοιπόν, αν οι γονείς ταξιδεύουν περισσότερο από τα παιδιά, παίρνουν και από τα εισιτήρια τους. Άρα, εάν ένα άτομο π.χ. κάτοικος Λειψών έχει 7 εισιτήρια στη διάθεσή του και ανήκει σε μια 4μελή οικογένεια, θα μπορούσε, δυνητικά, να κάνει 28 ταξίδια μετ΄ επιστροφής, μέσα σε ένα και μόνο εξάμηνο.

Δικαιούχοι επίσης είναι οι αναπληρωτές- ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι επικουρικοί και αγροτικοί ιατροί και το με σύμβαση ορισμένου χρόνου νοσηλευτικό και επικουρικό προσωπικό των δομών υγείας των νησιών μας. 

Επίσης,πρώτη φορά θα τυγχάνουν αυτής της ιδιαίτερης νησιωτικής πολιτικής, τα νησιά του Αργοσαρωνικού και του Ιονίου, που είχαν εξαιρεθεί από όλες τις άλλες πολιτικές για τα νησιά.

ΦΠΑ και ΜΙ- επίθεση στην αντιπολίτευση

«Ασκείτε συνεχώς την ίδια κριτική στο μεταφορικό ισοδύναμο, ότι δηλαδή δεν αντισταθμίζει το κόστος της απώλειας των ειδικών συντελεστών Φ.Π.Α. Ποια είναι η πρότασή σας για το μέτρο όμως; Θα μας πείτε, συγκεκριμένα, τι πιστεύετε; Και μιλάτε εσείς που τόσα χρόνια δεν εφαρμόσατε καμία στοχευμένη νησιωτική πολιτική είχατε κλείσει τις  ΔΟΥ στα νησιά, είχατε κλείσει τα υποκαταστήματα του Ι.Κ.Α., είχατε αφήσει τα αγροτικά ιατρεία χωρίς γιατρούς, είχατε τα σχολεία στα νησιά να ανοίγουν τον Νοέμβριο»

«Το ΦΠΑ ήταν ένα δημοσιονομικής φύσης μέτρο. Το ΜΙ είναι αναπτυξιακό που εισάγει την ισότιμη μετακίνηση των νησιωτών κατοίκων, με αυτών της ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός από τη Ρόδο, οι νησιώτες πρέπει να απαιτήσουν και να εφαρμοστεί το ΜΙ και να ισχύσουν οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ. Για μας το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι αντιστάθμισμα στην κατάργηση των Ειδικών Συντελεστών Φ.Π.Α».

«Είναι υποκρισία να μας κουνάτε εσείς το δάχτυλο για την κατάργηση του ΦΠΑ στα νησιά. Υπάρχουν ντοκουμέντα- που γνωρίζετε πολύ καλά, αλλά αποκρύπτετε- τα οποία θα καταθέσω στην Ολομέλεια και δηλώνουν ότι δεν ήταν δική μας πολιτική επιλογή η κατάργησή τους.

Αλλά αφού τόσο έντονα και αντιπαραθετικά το θέτει η αντιπολίτευση, θέλω να πω ότι καταγράφηκε πως η χώρα είχε «όφελος» 85 εκ. από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. Με το ΜΙ τα νησιά θα επιδοτηθούν με τουλάχιστον 150 εκ».

Τροπολογία από τη ΝΔ για παράταση του ΦΠΑ μόνο για κάποια νησιά

«Παρατηρώ ότι καταθέσατε τροπολογία που ζητάτε την παράταση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ. Να μάθουν λοιπόν οι νησιώτες πως η τροπολογία σας ζητά την παράταση μόνο για τα πέντε νησιά που υφίστανται την προσφυγική κρίση και όχι για όλα. Πως θα απαντήσετε κύριοι της ΝΔ στην Ψέριμο, τα Ψαρά, την Κάρπαθο, τον Αι Στράτη ή και την Λήμνο για την εξαίρεσή τους

Διαδικασία απλή και όχι γραφειοκρατική. Αξιόπιστο το πληροφοριακό σύστημα

«Η διαδικασία εγγραφής και παραλαβής του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη είναι απλή και καθόλου γραφειοκρατική».

«Ακόμη και ερώτηση κάνατε γιατί συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Ναι, συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας, για να υλοποιηθεί η ψηφιακή πλατφόρμα του μέτρου από το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, το οποίο είναι ένα ίδρυμα που έχει πραγματικά εξαιρετική τεχνογνωσία, εξαιρετικούς επιστήμονες και έχει έναν από τους μεγαλύτερους dataservers της Ευρώπης. Έτσι θα εξασφαλίσουμε ότι το μέτρο θα λειτουργήσει».

Απάντηση στην κριτική για «ψίχουλα» της ΝΔ: Το όφελος του ΜΙ με κοστολογημένα παραδείγματα

Για το τελευταίο και μόνο εξάμηνο του 2018, αν μια 4μελης οικογένεια κάνει το σύνολο των ταξιδιών που δικαιούται θα ωφεληθεί:

•          Αν μένει στο Κουφονήσι, θα έχει όφελος 849 ευρώ,.

•          Στην Ψέριμο, 1363 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στα Ψαρά, 958 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στην Ανάφη, 733 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στους Φούρνους, 592 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στη Σαμοθράκη, 526 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στην Κάλυμνο, 664 ευρώ, το εξάμηνο.

•          Στην Λέσβο, 384 ευρώ, το εξάμηνο

Με βάση τα φορτία στα οποία έχουν γίνει φορτώσεις και εκφορτώσεις, για κάθε νησί το έτος 2016, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουμε υπολογίσει ότι για το τελευταίο και μόνο εξάμηνο του 2018, μια νησιωτική επιχείρηση θα ωφεληθεί: 

•          Στον Αι Στράτη, θα πέσουν στην αγορά, 289.000 ευρώ, για το εξάμηνο του 2018.

•          Στην Αλόννησο, 3.262.559,46 ευρώ

•          Στην Ικαρία, 1.901.705,84 ευρώ.

•          Στην Κάλυμνο, 2.409.332,34 ευρώ,

•          Στην Κω, 4.897.000 ευρώ,

•          Στη Λέσβο, 6.614.118 ευρώ

•          Στη Χίο, 4.804.000 ευρώ

Τα ποσά και για τους νησιώτες και για τις επιχειρήσεις είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα.

Δημήτρης Γάκης: Θεμελιώδες δικαίωμα. Ισοτιμία στο μεταφορικό κόστος. Θετική ανταπόκριση στις αναπτυξιακές προσδοκίες των νησιωτών»

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών, βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Γάκης, μιλώντας στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής επεσήμανε τη τριπλή – αναπτυξιακή, κοινωνική και ειδική «χωρική» – σημασία του «Μεταφορικού Ισοδύναμου».

Στη συνεδρίαση των Επιτροπών για το σχέδιο νόμου της εφαρμογής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου τη Δευτέρα 25 Ιουνίου, ο Δημήτρης Γάκης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αυτής της παρέμβασης, που υλοποιείται από την Κυβέρνηση της Αριστεράς, αποδεικνύοντας τη συνέπεια με την οποία ανταποκρίνεται στις δεσμεύσεις της απέναντι στους νησιώτες για ισοτιμία, μείωση των ανισοτήτων και για βιώσιμη ανάπτυξη στη Νησιωτική Χώρα. Το «Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα εργαλείο, που εντάσσεται σε ένα συνολικό σχεδιασμό για την ανασυγκρότηση της χώρας, φέρνοντας μια καινούργια αντίληψη στην επίλυση των όποιων προβλημάτων δημιουργεί η «Νησιωτικότητα», μετατρέποντας τα προβλήματα που έχει η χωρική ιδιαιτερότητα των νησιών μας σε πλεονεκτήματα», τόνισε ο βουλευτής.

Τα κύρια σημεία της ομιλίας του βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Γάκη:

«Σήμερα είναι μια γιορτινή μέρα για την Δωδεκάνησο. Ο Τάσος Αλιφέρης σίγουρα θα ένοιωθε υπερήφανος αν έβλεπε να παίρνουν «σάρκα και οστά» οι προτάσεις και οι αγώνες για το Μεταφορικό Ισοδύναμο όπως επίσης και ο Μπενέτος Σπύρου, δυο σημαντικοί άνθρωποι της αυτοδιοίκησης στα νησιά μας για τους οποίους το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν πολύ ψηλά στον πολιτικό τους οραματισμό. Από το 2012 ακόμα, που οι νησιώτες βουλευτές της τότε Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ξεκινήσαμε τεκμηριωμένα και συντονισμένα, με φορείς και ειδικούς που γνώριζαν τα θέματα της χωρικής μας ιδιαιτερότητας, να «σηκώνουμε» σε θεσμικό επίπεδο την πολυσυζητημένη «Νησιωτικότητα», λίγοι πίστευαν ότι θα φτάναμε στο σημερινό θετικό σημείο για τα νησιά μας.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, που είναι μια απαίτηση και ένα δικαίωμα των νησιωτών να ζουν ισότιμα με τους άλλους πολίτες της χώρας, αποτελεί ένα τμήμα ενός εθνικού σχεδίου νησιωτικής ανάπτυξης, ενός οδικού χάρτη για την ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας, που στοχεύουμε να δημιουργήσουμε.

Γιατί, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά του Αιγαίου, το πρόβλημα της συγκοινωνιακής τους σύνδεσης, η προσβασιμότητα με άλλα νησιά, αποτελεί ένα κρίσιμο παράγοντα για την βιωσιμότητά τους. Είναι γνωστό ότι ακόμα και για τη μετάβαση ακτοπλοϊκώς, να φέρω ως παράδειγμα το νομό μας, στην πρωτεύουσα Ρόδο, οι κάτοικοι των απομακρυσμένων νησιών θα χρειαστούν να διανύσουν απόσταση, «χρονική απόσταση», πέντε φορές μεγαλύτερη από την πραγματική. Σαν παράδειγμα, είχαμε καταθέσει από τις πρώτες ομιλίες μου στη Βουλή, τους Λειψούς και καταθέτω στην Επιτροπή ένα σχετικό χάρτη όπου φαίνεται αυτή η «χρονική απόσταση»: Η μετακίνηση ενός κατοίκου των Λειψών μέχρι τη Ρόδο είναι σαν να μετακινείται ένας Ροδίτης για να φτάσει περίπου … στην Κύπρο. Χρονικά, η απόσταση είναι σαν ένας κάτοικος της Αθήνας στον ίδιο χρόνο, των πέντε ωρών που χρειάζεται για να μετακινηθεί κανείς από τους Λειψούς στην Ρόδο, να πηγαίνει στην Θεσσαλονίκη.<…> Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, έρχεται να συμβάλει ο μηχανισμός εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου που συζητάμε σήμερα. Είναι μια θεσμική παρέμβαση που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των κατοίκων των νησιών μας από δεκαετίες τώρα. Ταυτόχρονα, η υλοποίηση του προγράμματος δείχνει το πόσο αποφασισμένοι είμαστε να προχωρήσουμε με συνέπεια σε όσα έχουμε δεσμευτεί για ένα σχεδιασμό με βάση το «νησιωτικό μέτρο», ειδικά στις συγκοινωνίες, δυναμικά προσαρμοσμένες στην αντίληψη που έχουν οι νησιώτες για τις ανάγκες τους.<…> Γιατί το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν αποτελεί απλά ένα ακόμη μέτρο στήριξης των νησιών μας, αφορά πρωτίστως τη στρατηγική για την αποτελεσματική εφαρμογή καινοτόμων αναπτυξιακών και κοινωνικών έργων στη νησιωτική χώρα, αλλά και την ανταπόκριση των τοπικών κοινωνιών στις προκλήσεις που συνεπάγονται οι αναπτυξιακοί στόχοι και δράσεις. Που πρέπει να συνδυαστούν και να συνδυάζουν την οικονομική ευημερία, την κοινωνική συνοχή και την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος των ευαίσθητων νησιωτικών περιοχών.

Συνεπώς, το πρόγραμμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου δεν το βλέπουμε ξεκομμένο από τις άλλες παρεμβάσεις μας για τη στήριξη των νησιών, αλλά με μια έννοια το θεωρούμε ως πρότυπο για μια σειρά μέτρων, που έχουν στόχο την ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας, συνυπολογίζοντας στα κριτήρια, για οποιοδήποτε μέτρο δράσης ή έργο, τα χωρικά χαρακτηριστικά και όχι μόνο το Α.Ε.Π.

Η εξάλειψη των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων δεν γίνεται αυτόματα, ούτε οι νέοι θα μείνουν στον τόπο τους, εάν δεν καταφέρουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες ζωής τους με συγκεκριμένα μέτρα, γι” αυτό η πρωτοβουλία με το μηχανισμό εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου θέλουμε να αποτελέσει ένα σημείο καμπής για την άσκηση συνολικής νησιωτικής πολιτικής με ουσία, περιεχόμενο και προοπτική για τους κατοίκους των νησιών μας.

Να γίνει το πρόγραμμα, που θα συμβάλλει καταλυτικά στην ενδυνάμωση της κοινωνικής και εδαφικής συνοχής στα νησιά μας, να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα στην ολοκλήρωση του «νησιωτικού χάρτη», που θα μας επιτρέψει να δίνουμε άμεσα και ευέλικτα λύσεις σε κάθε νέα αναπτυξιακή πρόκληση και σε θέματα κοινωνικής συνοχής, όπως είναι η υγεία, η παιδεία, οι υπηρεσίες, η ποιότητα ζωής κ.λπ..Έχουμε την πολιτική βούληση να δούμε τη Νησιωτικότητα με θετικό πνεύμα, αρμονικά συνδυασμένη με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας. Και σε αυτό συμβάλλει αποφασιστικά το σχέδιο νόμου για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου».