ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Της μέρας τα καμώματα...

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το «υπερταμείο»

Με αφορμή την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου, σχετικά με τις φήμες και τα fakes περί “ξεπουλήματος δημόσιας περιουσίας στη Λέσβο”, έχει ξεκινήσει μια συζήτηση και εμφανίζεται έντονο τον ενδιαφέρον για το λεγόμενο Υπερταμεία.

Ακολουθεί ένας κατάλογος “ερωτήσεων και απαντήσεων” σχετικά με αυτό το θέμα, ενώ στο τέλος του κειμένου, ο αναγνώστης μπορεί να βρεί κωδικοποιημένη την σχετική νομοθεσία που διέπει την λειτουργία, τόσο του Υπερταμείου, όσο και της ΕΤΑΔ και των άλλων θυγατρικών που εντάσσονται σε αυτό.

Επιπλέον, πάλι στο τέλος του κειμένου , ο προσεκτικός αναγνώστης, μπορεί να βρει ολόκληρο το κείμενο του Στρατηγικού Ταμείου του Υπερταμειου.

1. Είναι το νέο Ταμείο ένα νέο ΤΑΙΠΕΔ;

Όχι. Το νέο Ταμείο έχει γενικότερους στόχους, με σημαντικότερους τη συγκέντρωση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου κάτω από μία ενιαία στέγη, τη διαχείρισή τους ως σύνολο με σκοπό την καλύτερη αξιοποίηση τους, τη μείωση ελλειμμάτων, την αύξηση εσόδων από την αποτελεσματικότερη διαχείρισή τους και τη διαμόρφωση ενιαίας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για τη δημόσια περιουσία (άρθρο 2). Μέρος της αποστολής του είναι και η ενοποίηση των κατακερματισμένων αρμοδιοτήτων του Δημοσίου. Υπάρχουν παραδείγματα πολλών χωρών που διαχειρίζονται την περιουσία τους κάτω από ένα ενοποιημένο εταιρικό πλαίσιο, όπως η Γαλλία για παράδειγμα. Η κυβέρνηση συνεργάστηκε με συστηματικό τρόπο με στελέχη του αντίστοιχου γαλλικού οργανισμού για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας.

Το ΤΑΙΠΕΔ, θα παραμείνει στο Ταμείο ως θυγατρική, μόνο για το διάστημα που θα διαρκέσει η εκπλήρωση του σκοπού του, όπως καθορίζεται στο Σχέδιο Αξιοποίησής του. Τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία του θα μεταφερθούν στο νέο Ταμείο για διαχείριση.

Σε περίπτωση που τα διοικητικά όργανα του Ταμείου κρίνουν, σε βάθος χρόνου, ότι είναι συμφέρουσα η ιδιωτικοποίηση ενός σημαντικού περιουσιακού στοιχείου, είναι υποχρεωμένα να υποβάλλουν την πρότασή τους στον Υπουργό Οικονομικών. Η ιδιωτικοποίηση μπορεί να προχωρήσει ωστόσο μόνο με την έγκρισή του.

2. Ποιος διοικεί τελικά; Έχει δοθεί η διοίκηση σε «ξένους»;

Όπως αναφέρεται ρητά στον νόμο, το ανώτατο όργανο του Ταμείου είναι η Γενική Συνέλευση του μοναδικού μετόχου του, δηλαδή του Ελληνικού Δημοσίου, που εκπροσωπείται από τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 7 παρ 2).

Για τη λειτουργία του, το Ταμείο διαθέτει δύο βασικά όργανα με συγκεκριμένες αρμοδιότητες: το Εποπτικό Συμβούλιο και το Διοικητικό Συμβούλιο.

Το Εποπτικό Συμβούλιο αποτελείται από 5 μέλη, 3 εκ των οποίων (η πλειοψηφία) ορίζονται από την ελληνική κυβέρνηση και 2 που ορίζονται από τους θεσμούς. Το Εποπτικό Συμβούλιο είναι υπεύθυνο για την εποπτεία του Ταμείου, συμπεριλαμβανομένης της εποπτείας του Διοικητικού Συμβουλίου, με σκοπό να διασφαλίσει ότι αυτό λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, του Καταστατικού και του Εσωτερικού κανονισμού και προς το συμφέρον του Ταμείου. Το Εποπτικό συμβούλιο εν ολίγοις, αποτελεί μία επιπλέον δικλείδα ασφαλείας για τη σύννομη και προς το συμφέρον του, λειτουργία του Ταμείου. Ο επικεφαλής (ή Πρόεδρος) του ΕΣ δεν είναι ο πρόεδρος του Ταμείου ούτε η ψήφος του υπερισχύει έναντι των άλλων μελών. Αποστολή του, όπως και των υπόλοιπων μελών, είναι η συνολική εποπτεία της σωστής λειτουργίας του Ταμείου.

Το Εποπτικό Συμβούλιο έχει μια επιπλέον σημαντική αρμοδιότητα, πέρα από αυτή της Εποπτείας, που είναι η επιλογή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου. Για τον ορισμό οποιουδήποτε μέλους του ΔΣ, το ΕΣ χρειάζεται πλειοψηφία 4/5. Αυτό σημαίνει ότι οι θεσμοί δεν έχουν έλεγχο, ούτε μπορούν να διορίζουν «ξένους» στη διοίκηση του Ταμείου κατά βούληση.

Η διοίκηση του Ταμείου ασκείται από το Διοικητικό Συμβούλιο. Το Διοικητικό Συμβούλιο επιλέγεται μέσα από μια διαφανή διαδικασία, την διενέργεια της οποίας έχει το ΕΣ. Όσον αφορά την επιλογή του Διευθύνοντος Συμβούλου, το Εποπτικό Συμβούλιο θα συνεργαστεί με τον Υπουργό Οικονομικών (ως μοναδικό μέτοχο), τόσο στην αρχή της διαδικασίας, για τα χαρακτηριστικά του προσώπου που είναι κατάλληλο για τη θέση, όσο και –στο τέλος της διαδικασίας- όταν θα γίνει η τελική επιλογή από την λίστα των επικρατούντων υποψηφίων.

3. Πώς θα είναι οργανωμένο το Ταμείο;

Με την έναρξη της λειτουργίας του, το Ταμείο προβλέπεται να έχει 4 υπο-ταμεία (άρθρο 5): α) το υπο–ταμείο διαχείρισης των ΔΕΚΟ (Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών – Ε.ΔΗ.Σ), β) την ΕΤΑΔ γ) το ΤΧΣ δ) το ΤΑΙΠΕΔ. Η εν λόγω οργανωτική δομή προκρίθηκε με το σκεπτικό ότι υπάρχουν διαφορετικά χαρτοφυλάκια σε κάθε περίπτωση, για τα οποία θα πρέπει να χαράσσονται διαφορετικές στρατηγικές κάθε φορά. Σχετικά με το χαρτοφυλάκιο των ΔΕΚΟ, η διάκριση στη στρατηγική και τη διαχείρισή τους είναι ακόμη πιο αναλυτική, καθώς σε κάθε επιχείρηση θα έχει λόγο και το αντίστοιχο τομεακό υπουργείο. Στην περίπτωση της ΕΤΑΔ, ισχύει ότι η ίδια μετατρέπεται στο υπό-ταμείο ακινήτων του νέου φορέα.

Φυσικά, προβλέπεται η δυνατότητα η διοίκηση της εταιρείας να προχωρά στη δημιουργία νέων θυγατρικών ανάλογα με τη στρατηγική του μετόχου, καθώς και στην απόσχιση λειτουργιών και τη μεταφορά τους πίσω στο Δημόσιο, και πάλι με τη σύμφωνη γνώμη της πολιτείας.

4. Τι σημαίνει «διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων με επαγγελματικό και ανεξάρτητο τρόπο»;

Σημαίνει ότι το Ταμείο θα έχει την ευελιξία μίας ανώνυμης εταιρείας στη διεξαγωγή των συναλλαγών του, αλλά ο τελικός λόγος για μία σειρά αποφάσεων θα ανήκει στον Υπουργό Οικονομικών. Επιπλέον, θα έχει τη δυνατότητα να αυξάνει την αξία των περιουσιακών στοιχείων που έχει στην κατοχή του επενδύοντας σε αυτά. Εκτός της ευελιξίας, και λόγω του ότι πρόκειται για μία ανώνυμη εταιρεία, εισάγονται οι έννοιες της διαφάνειας, της υπεύθυνης διοίκησης, της κοινωνικής ευθύνης, των βέλτιστων εταιρικών πρακτικών και φυσικά ισχύουν όλοι οι κανόνες του εταιρικού δικαίου.

5. Τι αλλάζει σε σχέση με τις ΔΕΚΟ που μεταφέρονται στο Ταμείο; Πως θα διορίζονται οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ; Η αλλαγή του τρόπου διορισμού δεν γίνεται για να έχουν τον έλεγχο οι πιστωτές;

Οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ θα διορίζονται από την Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (Ε.ΔΗ.Σ), σε συνεργασία με τα εποπτεύοντα Υπουργεία, βάσει συγκεκριμένων χαρακτηριστικών και διαδικασιών που θα διασφαλίζουν τον επαγγελματισμό και τις ικανότητες των στελεχών που διοικούν τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.

Στον νόμο αναφέρεται ρητά ότι το υπό-ταμείο και οι ΔΕΚΟ θα επιδιώκουν τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη των επιχειρήσεων (άρθρο 14). Αυτό θα επιτρέψει να ξεπεραστεί η διαχρονική έλλειψη λογοδοσίας και η εσωστρέφεια που είχαν πολλές ΔΕΚΟ. Στόχος του νόμου είναι να ενσωματώνονται οι απόψεις των κοινωνικών και περιβαλλοντικών φορέων στους σχεδιασμούς και στις δράσεις των δημοσίων επιχειρήσεων.

Δεν θα εμπορευματοποιηθούν τα κοινωνικά αγαθά;

Η ισορροπία μεταξύ οικονομικών και κοινωνικών στόχων είναι ένα από τους στόχους του νόμου. Το Ταμείο δεν θα παράγει συνεπώς μόνο οικονομικό πλούτο αλλά και κοινωνική αξία.

Ο νόμος αναφέρει για παράδειγμα ρητά ότι  η Ε.ΔΗ.Σ λαμβάνει υπόψη της τις  υπηρεσίες γενικού συμφέροντος (κοινοτική ορολογία για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας).  Οι Ελληνικές Αρχές επιδίωξαν την ενσωμάτωση στον νόμο ρητής αναφοράς στην Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για το θέμα και ειδικότερα, στη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που κατοχυρώνει τη δυνατότητα και ανάγκη παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και κοινωνικών αγαθών.

Συγκεκριμένα, ο Νόμος αναφέρεται στις «κοινές αξίες» της Ε.Ε. για τις υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος Οι θεμελιώδεις κοινές αυτές αξίες είναι:

ο ουσιώδης ρόλος και η ευρεία διακριτική ευχέρεια των εθνικών, περιφερειακών και τοπικών αρχών όταν παρέχουν, αναθέτουν και οργανώνουν υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος όσο το δυνατόν εγγύτερα στις ανάγκες των χρηστών·

η ποικιλομορφία των διαφόρων υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος και οι διαφορές στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των χρηστών που είναι δυνατόν να προκύψουν από τις εκάστοτε γεωγραφικές, κοινωνικές ή πολιτισμικές συνθήκες·

όσον αφορά τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, ένα υψηλό επίπεδο ποιότητας, ασφάλειας και οικονομικής προσιτότητας, η ίση μεταχείριση των χρηστών και η προώθηση της καθολικής πρόσβασης και των δικαιωμάτων των χρηστών.

6. Με την ένταξη των ΔΕΚΟ στο νέο Ταμείο, τι θα συμβεί με τους υπαλλήλους τους;

Ο ιδρυτικός νόμος του Ταμείου προβλέπει ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στην εργασιακή σύμβαση των υπαλλήλων όλων των θυγατρικών. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει ούτε κίνδυνος απολύσεων, ούτε κίνδυνος απώλειας κάποιου εργασιακού δικαιώματος. Μοναδική αλλαγή, είναι η αλλαγή στις διοικήσεις των ΔΕΚΟ, οι οποία θα πραγματοποιείται από την Διοίκηση του νέου υπό-ταμείου και το εκάστοτε εποπτεύον υπουργείο. (άρθρο 14 παρ 9).

7. Τι ακριβώς ισχύει με την ΕΤΑΔ και τη μεταφορά της στο νέο Ταμείο;

Η ΕΤΑΔ μετατρέπεται σε βασικό βραχίονα της κτηματικής πολιτικής της κυβέρνησης και θα αποτελεί το υπο-ταμείο ακινήτων του νέου Ταμείου. Η μεταφορά της ιδιοκτησίας ακινήτων στην ΕΤΑΔ αποφασίστηκε για να είναι σε θέση αυτή να προχωρά σε διοικητικές πράξεις όπως για παράδειγμα  στις περιπτώσεις καταπάτησης και εντέλει στο ξεκαθάρισμα των τίτλων ιδιοκτησίας του ίδιου του Δημοσίου. Τα ακίνητα αυτά ανέρχονται περίπου στις 71.000. Εκτός αυτών, προβλέπεται να συνεχίσει η ΕΤΑΔ να διαχειρίζεται επιπλέον ακίνητα, τα οποία δεν ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, αλλά πιθανά σε άλλους οργανισμούς, στους οποίους και θα αποδίδει τα έσοδα. Έχουν προβλεφθεί εξαιρέσεις για παραλίες, αρχαιολογικούς χώρους και γενικά ακίνητα εκτός εμπορικής συναλλαγής.

8. Αποκλείεται το ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων;

Το ενδεχόμενο αυτό δεν αποκλείεται, οι επιβεβλημένες ιδιωτικοποιήσεις όμως σταματούν στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ. Σε κάθε περίπτωση, η όποια πρόταση για ιδιωτικοποίηση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων θα παρουσιάζεται και θα απαιτεί έγκριση από τον Υπουργό Οικονομικών. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγεται το «ξεπούλημα» και προωθείται η μακροπρόθεσμη διαχείριση της περιουσίας του δημοσίου (άρθρο 7 παρ. 2 εδ.α).

9. Δηλαδή δεν υπάρχουν οικονομικοί στόχοι ιδιωτικοποιήσεων;

Στόχους ιδιωτικοποιήσεων έχει μόνο το ΤΑΙΠΕΔ, βάσει του καθεστώτος που λειτουργούσε ήδη.

10. Δηλαδή δεν ισχύει ο οικονομικός στόχος των 50 δις από αποκρατικοποιήσεις;

Ο υπολογισμός αυτός είχε προκύψει όταν είχε θεωρηθεί ότι θα απαιτηθούν 25 δις για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Είναι γνωστό ότι για την ανακεφαλαιοποίηση απαιτήθηκαν τελικά πολύ λιγότερα (περίπου 5,8 δις). Η υποχρέωση του Ταμείου σε σχέση με το χρέος είναι να διαθέσει στην αποπληρωμή του όλα τα έσοδα που θα έχει σε βάθος χρόνου το ΤΧΣ, καθώς και όλα τα έσοδα που θα προκύψουν από την ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ (τα οποία έχουν υπολογιστεί σε 6,2 δις ευρώ).

11. Γενικά, πώς θα διανέμονται τα έσοδα του νέου Ταμείου;

Πέραν των εσόδων των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ, όλα τα υπόλοιπα έσοδα του Ταμείου διατίθενται κατά 50% σε αναπτυξιακές επενδύσεις (άρθρο 16). Σύμφωνα με την προηγούμενη συμφωνία, τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ προορίζονταν για την κάλυψη ενός και μόνου σκοπό: της εξυπηρέτησης του χρέους. Κανένα μέρος των εσόδων του δεν έφτανε τελικά στην πραγματική οικονομία.

Στην προκειμένη περίπτωση, μέρος των εσόδων του Ταμείου θα χρησιμοποιείται για επενδύσεις, και αυτό θα ισχύει από τα πρώτα έσοδα που θα προκύψουν εκτός ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ. Οι επενδύσεις μπορεί να αφορούν είτε αναπτυξιακές πολιτικές, είτε επενδύσεις στα ίδια τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας. Εκτός των παραπάνω, με την ένταξη του ΤΑΙΠΕΔ στο νέο φορέα, έχει αποφασιστεί και η μεταφορά μέρους της περιουσίας του στο νέο Ταμείο. Με αυτό τον τρόπο, η κυβέρνηση αποκτά μεγαλύτερη ευελιξία στην αξιοποίηση και αυτής της περιουσίας, ενώ πριν και αυτή ήταν διατεθειμένη για έναν συγκεκριμένο και περιορισμένο σκοπό.

Σημείωση: Ο νόμος δεν ορίζει εξαντλητικά τη λειτουργία του Ταμείου. Οι περισσότερες από τις βασικές του λειτουργίες (όπως η επενδυτική πολιτική) θα περιγραφούν στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας μέσα στους προσεχείς μήνες.

Διάρκεια της Εταιρείας (99 έτη)

– Τα 99 έτη είναι συνήθης πρακτική για μεγάλους Οργανισμούς με μακροπρόθεσμους στόχους.

– Ο λόγος για τον οποίο η διάρκεια της Εταιρείας είναι μεγαλύτερος από τη διάρκεια του δανείου είναι γιατί ο στόχος της είναι ευρύτερος από τις κοντόφθαλμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως γινόταν στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο στόχος της Εταιρείας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική, στα πλαίσια ενιαίας στρατηγικής, με στόχο την ανάπτυξη.

– Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όσο πιο σύντομη είναι η διάρκεια ζωής της Εταιρείας, και άρα είναι αναγκασμένη να αποδώσει πιο σύντομα μέρος των εσόδων της για την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης δανειακής σύμβασης, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η πίεση για επιδίωξη βραχυπρόθεσμων εσόδων (ιδιωτικοποιήσεις για άμεσες αποπληρωμές). Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να αποφύγουμε διευρύνοντας τον ορίζοντα λειτουργίας της Εταιρείας, ώστε τα έσοδα να προκύψουν από σωστή διαχείριση και όχι ιδιωτικοποιήσεις. Ίσως αυτό είναι που ενοχλεί την αντιπολίτευση, ότι με ρητό τρόπο έχει γίνει σαφές στον νόμο  (Άρθρο 190, παρ. 2α) ότι  «[…] η Γενική Συνέλευση της Εταιρείας (ο Υπουργός Οικονομικών) […]. Εγκρίνει, […] το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της […] που περιλαμβάνει τους όποιους στόχους αξιοποίησης ή ιδιωτικοποίησης της Εταιρείας […]). Συνεπώς, οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση προτείνεται από τα διοικητικά όργανα της Εταιρείας πρέπει να εγκριθεί από τον Υπουργό. Αυτό αφορά, φυσικά και τις ΔΕΚΟ που εντάσσονται στο Ταμείο (θυμίζουμε: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΟΑΚΑ) σχετικά με τις οποίες έχει παραχθεί αδιανόητη παραπληροφόρηση.
– Υπενθυμίζεται ότι το σκέλος των εσόδων της Εταιρείας που πηγαίνει στην απομείωση του χρέους αφορά μόνο στις υποχρεώσεις του ν. 4336/2015 (τρίτη δανειακή σύμβαση). Μετά την κάλυψή τους, και συνεπώς για το υπόλοιπο της ζωής της Εταιρείας, η λειτουργία του θα αφορά καθαρά αναπτυξιακούς στόχους

Όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου μπαίνει στο Ταμείο;

– Στην Εταιρεία δεν περνάει όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά ένα μέρος των ακινήτων για τα οποία, πλέον, η ΕΤΑΔ θα έχει την αρμοδιότητα να κάνει διοικητικές αποβολές. Στο άρθρο 188 ορίζονται οι άμεσες θυγατρικές της Εταιρείας και στο παράρτημα «Δ» ορίζονται ποιες ΔΕΚΟ περνάνε σε αυτό για διαχείριση –επαναλαμβάνουμε ότι πουθενά στον νόμο δεν προβλέπεται πώληση των ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο Ταμείο!

Ποια διαφορά έχει η αξιοποίηση από την ιδιωτικοποίηση;

– Τεράστια η διαφορά! Κατ’ αρχάς μιλάμε για μακροπρόθεσμη διαχείριση. Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μόνο ένα από τα πολλά εργαλεία που έχει στη διάθεσής της η Εταιρεία, και, επαναλαμβάνουμε, δεν μπορούν να αποφασιστούν χωρίς την έγκριση του υπουργού.

– Το Στρατηγικό Σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον μοναδικό μέτοχο, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο, και περιλαμβάνει τις γενικές στρατηγικές κατευθύνσεις που παρέχονται από τον Υπουργό Οικονομικών.

– Το μακροπρόθεσμο πλαίσιο εξασφαλίζει την αποφυγή «ξεπουλήματος».

– Τα έσοδα αφενός συμβάλλουν στην απομείωση του χρέους, αφετέρου  διοχετεύονται σε επενδύσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της οικονομίας, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα!

Διοίκηση της Εταιρείας – Εποπτικό Συμβούλιο – Διοικητικό Συμβούλιο

– Ανώτατο όργανο της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, δηλαδή ο Υπουργός Οικονομικών (άρθρο 190, παρ.2).

– Η πλειοψηφία στο Εποπτικό Συμβούλιο (3/5) ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.

– Ο επικεφαλής (Πρόεδρος) του Εποπτικού Συμβουλίου δεν έχει επιπλέον αρμοδιότητες από τα υπόλοιπα μέλη. Δεν έχει διπλή ψήφο, και δεν έχει διαφορετικό σκοπό πέρα από την τήρηση του στόχου και της αποστολής της Εταιρείας.

– Και για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών με δικαίωμα βέτο (άρθρο 191 παρ. 2.β).

Τι είναι/τι κάνει το Εποπτικό Συμβούλιο;

– Το Εποπτικό Συμβούλιο εποπτεύει τη λειτουργία της Εταιρείας. Δεν ασκεί την διοίκησή της. Την Διοίκηση την ασκεί το Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου επιλέγονται από το Εποπτικό Συμβούλιο μέσα από μια διαφανή διαδικασία.

– Ο Υπουργός Οικονομικών συμμετέχει στην επιλογή του Διευθύνοντος Συμβούλου σύμφωνα (άρθρο 192 παρ. 1) για να διασφαλίσει ότι το πρόσωπο που επιλέγεται έχει τα χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης οπτικής για την Εταιρεία και τα περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν σε αυτή.

– Το Διοικητικό Συμβούλιο, το όργανο που διοικεί το Εταιρεία, υποχρεούται να συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει (άρθρο 192, παρ. 2ιβ). Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο ελέγχεται από την Γενική Συνέλευση, δηλαδή τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190).

– Το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190, παρ. 2α).

– Ρητή αναφορά στο νόμο ότι οι ΔΕΚΟ θα επιδιώκουν τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές, εργαζόμενους).

Το Διοικητικό Συμβούλιο ορίζεται από την Κομισιόν;

– Όχι. Η Εταιρεία είναι ελληνική, η διοίκησή της είναι ελληνική, εδρεύει στην Ελλάδα και διέπεται από το ελληνικό δίκαιο.

Θα γίνουν απολύσεις στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία;

– Ούτε απολύσεις, ούτε αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία. Αναφέρεται ρητά στον νόμο (άρθρο 197, παρ. 9).

Από τις ιδιωτικοποιήσεις θα πηγαίνει το 50% για το χρέος και το 50% για την ανάπτυξη. Υποστηρίζουν ότι το Ταμείο θα επενδύει στα ίδια τα περιουσιακά του στοιχεία, από τα χρήματα που θα εισπράττει, προκειμένου να ανεβαίνει η αξία τους και μετά θα τα πουλά. Αποτελεί αυτό αναπτυξιακή πολιτική;

– Οι όποιες επενδυτικές αποφάσεις της Εταιρείας και των Θυγατρικών λαμβάνονται σύμφωνα με την Επενδυτική Πολιτική της Εταιρείας, η οποία εγκρίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο.

– Οι επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας είναι μόνο η μία πλευρά των παρεχόμενων δυνατοτήτων. Η άλλη σημαντική πλευρά, η οποία σκοπίμως αποσιωπάται, είναι οι επενδύσεις που έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και αφορούν σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής πολιτικής, οι οποίοι εγκρίνονται από τον μοναδικό μέτοχο. Αλλά και οι επενδύσεις στα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας αποσκοπούν στην αύξηση της αξίας τους, όχι μόνο για να πουληθούν, αλλά και για την αύξηση των εσόδων από τη διαχείρισή τους και γενικότερα κάθε είδους αξιοποίηση.

Διαβάστε επίσης: 

ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΝΟΜΟΣ 4389/2016 – ΙΔΡΥΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Ε.
Ολόκληρο το στρατηγικό σχέδιο του Υπερταμείου για την περίοδο 2018-2022