ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Απόψεις Δεύτερο Θέμα

Στέλιος Κούλογλου/Uber: η δυστοπία του 21ου αιώνα

 

Στην τελευταία, εξαιρετική ταινία του Κεν Λόουτς «Δυστυχώς απουσιάζατε» (Sorry we missed you) ο πρωταγωνιστής Ρίκι βουτάει στα θολά νέρα των φηφιακών πλατφορμών, τύπου Uber. Πουλάει το αυτοκίνητο της γυναίκας του, το μοναδικό της οικογένειας, ως προκαταβολή για να αγοράσει με δόσεις ένα μικρό βανάκι και να δουλέψει σε μια εταιρεία κούρριερ.

Όπως συμβαίνει στη  λεγόμενη οικονομία διαμοιρασμού, ο Ρίκι δεν είναι μισθωτός της εταιρείας, δεν έχει ασφάλιση ούτε σταθερό ωράριο εργασίας. «Δεν δουλεύεις για μας, δουλεύει με εμάς», του λέει ο επιστάτης Μαλόνι, πριν δείξει το πραγματικό, σκληρό του πρόσωπο. «Το μέλλον είναι στα χέρια σου. Είσαι έτοιμος για αυτό;»

Πολύ γρήγορα, ο Ρίκι θα συνειδητοποιήσει ότι δεν έχει ούτε δικαίωμα να κάνει πιπί. Οι παραδόσεις που του ανατίθενται είναι τόσες πολλές, ώστε αναγκάζεται να ουρεί σε ένα πλαστικό μπουκάλι, μέσα στο βανάκι του. Οι κινήσεις του παρακολουθούνται λεπτό προς λεπτό από την εταιρεία, από το ψηφιακό μηχανάκι (barcode scanner) που κουβαλάει, κολλημένο σαν βδέλλα επάνω του.

Και οταν το τελευταίο καταστρέφεται μετά από μια συμπλοκή με διαρρήκτες, o επιστάτης τηλεφωνεί στον Ρίκι, τραυματισμένο στο νοσοκομείο, για να τον πληροφορήσει ότι πρέπει να πληρώσει 1000 λίρες στην εταιρεία για να το αντικαταστήσει.

Η ίδια ακριβώς ιστορία επαναλαμβάνεται στην περίπτωση της Uber. Oταν εμφανίζεται σε μια καινούργια πόλη, προσπαθεί να σαγηνεύσει τους  υποψήφιους συνεργάτες της, οδηγούς των δικών τους οχημάτων. Τους υπόσχεται ότι θα είναι πλέον ελεύθεροι επαγγελματίες και θα αμείβονται καλά, χάρις στον εξελιγμένο αλγόριθμό της.

Στην αρχή, δίνει μεγάλα ποσοστά από τα κόμιστρα και bonus στους οδηγούς καθώς και κίνητρα στους πελάτες (στη Μεγ. Βρετανία μέχρι και 50 λίρες, αν φέρουν ένα φίλο στην υπηρεσία) με σκοπό να παραμερίσει τα ταξί και να προσελκύσει  πολλούς οδηγούς, ώστε ο πελάτης να βρίσκει φθηνό μεταφορικό μέσο σε 2 λεπτά. Χάνει χρήματα, όχι τα δικά της αλλά των επενδυτών στις start up σε κάθε χώρα, για να κυριαρχήσει με αθέμιτες πρακτικές στην αγορά.

Αλλά ο μήνας του μέλιτος για τους οδηγούς τελειώνει σύντομα. Οπως ο στόλος της Uber αυξάνεται, ο χρόνος που πρέπει να περιμένουν οι οδηγοί για να βρουν πελάτη αυξάνεται επίσης. H Uber ανεβάζει το ποσοστό της από το κόμιστρο από το 20 στο 25%. Πολλές φορές  στο 35%, ενώ οι φυσικά οι οδηγοί δεν έχουν κανένα έλεγχο στην τιμή που προσδιορίζει ο αλγόριθμος.