Έτος σαρωτικών αλλαγών είναι το 2017 για την Δημόσια Διοίκηση. Το νέο σύστημα αξιολόγησης των υπαλλήλων, το νέο ενιαίο πλαίσιο κινητικότητας , αλλά και μια σειρά τομών που κινούνται προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του ελληνικού δημοσίου, διαμορφώνουν μια νέα κατάσταση σε αυτό.
Η κυβέρνηση της Αριστεράς με τις παρεμβάσεις της διαμορφώνει ένα δημόσιο τομέα που θα είναι πραγματικά στην υπηρεσία των πολιτών! Αρκετές από αυτές τις παρεμβάσεις θα μπορούσαν να είχαν γίνει εδώ και δεκαετίες, αλλά δεν τις έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις που ήθελαν τον δημόσιο τομέα “φέουδο” τους και τους εργαζόμενους σε αυτό “υποτακτικούς” τους!
1. Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων
Αξιολόγηση δομών και προσφερόμενου έργου μιας δομής του δημοσίου, ενώ η αξιολόγηση των υπαλλήλων, θα συμβάλουν -στο μέτρο που τους αναλογεί- στη γενικότερη αξιολόγηση της δομής.
Ο προϊστάμενος θα αξιολογείται από τους υφισταμένους του, εφόσον είναι τουλάχιστον τρεις, βάσει ανώνυμου ερωτηματολογίου. Η αξιολόγηση θα συνδεθεί με τη στοχοθεσία που θα τεθεί σε κάθε τμήμα ή διεύθυνση – διαδικασία που θα επαναλαμβάνεται κάθε έτος.
Η αξιολόγηση δεν θα συνδέεται με απολύσεις. Άλλωστε το Δημόσιο έχει απεμπλακεί από όποιους «ποσοτικούς στόχους» συρρίκνωσης. Βασικότερο κίνητρο θα είναι η προσμέτρηση της αξιολόγησης στην ανάληψη θέσεων ευθύνης.
Στους χαμηλά «βαθμολογούμενους» θα παρέχεται η δυνατότητα συνεχούς επιμόρφωσης. Στην αξιολόγηση μια δομής θα συμμετέχει και η κοινωνία
2. Ενιαίο σύστημα κινητικότητας
Τίθεται σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο μετατάξεων στο Δημόσιο. Ένα πλαίσιο με πλήρως ανοιχτά δεδομένα και με αμιγώς εθελοντικά χαρακτηριστικά, βασική καινοτομία του οποίου είναι η δυνατότητα κάθε υπαλλήλου να έχει πλήρη γνώση των προς κάλυψη θέσεων, οι οποίες, εν είδει προκήρυξης, θα αναρτώνται σε ειδική βάση δεδομένων
Κάθε μετακίνηση υπαλλήλου από μια υπηρεσία σε μια άλλη θα πραγματοποιείται ως μετάταξη σε κενή οργανική θέση, εφόσον ο υπάλληλος πληροί τις προϋποθέσεις και τα απαιτούμενα προσόντα.
Κατ’ εξαίρεση, και μόνο εφόσον τεκμηριώνονται σοβαρές και επείγουσες υπηρεσιακές ανάγκες, οι μετακινήσεις θα υλοποιούνται μέσω αποσπάσεων διάρκειας ενός έτους, με δυνατότητα παράτασης έως τρεις μήνες, χωρίς να απαιτείται η ύπαρξη κενής οργανικής θέσης.
3. Επιλογή προϊσταμένων
Το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων αναμένεται να ξεκινήσει το 2017 με την επιλογή των γενικών διευθυντών μετά τον προσδιορισμό των περιγραμμάτων θέσεων εργασία μέσω του μητρώου στελεχών της διοίκησης.
Η επιλογή των γενικών διευθυντών αναμένεται μέχρι την άνοιξη και εντός του 2018 θα προχωρήσει η επιλογή διευθυντών και προϊσταμένων.
4. Συλλογικές Διαπραγματεύσεις
Με την επανεκκίνηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων η κυβέρνηση επιθυμεί να δώσει το «εναρκτήριο λάκτισμα» για την πορεία της ουσιαστικής ανασυγκρότησης του Δημοσίου.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε περιγράψει ο πρώην υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης (νυν Επικρατείας) Χριστόφορος Βερναρδάκης, οι συζητήσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2017, στο ίδιο έτος θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση του θεσμικού πλαισίου και το 2018 επιδιώκεται να υπογραφεί η πρώτη συλλογική σύμβαση.
5. Ψηφιακά οργανόγράμματα
Ψηφιακά οργανογράμματα σε όλο το μήκος και πλάτος της δημόσιας διοίκησης, καθώς και ψηφιακό υπηρεσιακό φάκελο για κάθε υπάλληλο προτίθεται να δημιουργήσει το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Στόχος, το σύνολο των δεδομένων να είναι στη διάθεση των αρμόδιων υπηρεσιών, για τη διασφάλιση της διαφάνειας στον δημόσιο τομέα – προφανώς, τα προσωπικά δεδομένα δεν θα είναι ανοιχτά.
Κάθε οργανόγραμμα υπηρεσίας και φορέα του ελληνικού Δημοσίου προβλέπεται να καταστεί προσβάσιμο στους πολίτες, με τη δημοσίευσή του στον ιστότοπο της υπηρεσίας, αλλά και στο opengov.gr, όπου θα βρίσκονται όλα τα οργανογράμματα συγκεντρωμένα.
Στόχος είναι η μεγαλύτερη διαφάνεια στη λειτουργία του δημόσιου τομέα, καθώς και η παροχή εμπεριστατωμένης πληροφόρησης στον πολίτη για την εξυπηρέτησή του.
6. Ψηφιακή υπογραφή
Η θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, η αποτύπωση των οργανογραμμάτων σε διαδικτυακή εφαρμογή αλλά και η ενίσχυση των ηλεκτρονικών εφαρμογών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τη σχέση πολίτη – κράτους και να εξοικονομήσουν τεράστια ποσά.
Μόνο από την ψηφιακή διακίνηση εγγράφων αναμένεται να εξοικονομήσει για τα έτη 2017-2018 περίπου 800 εκατ. ευρώ από την ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης και διακίνησης διοικητικών πράξεων και εγγράφων, δηλαδή 400 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Η κυβέρνηση προωθεί μετ’ επιτάσεως αυτή την πρόβλεψη κρίνοντάς την ως αναγκαία στον στόχο που έχει θέση για
7. Έλεγχος σε όλα τα δικαιολογητικά
Υποχρεωτικό αυτεπάγγελτο έλεγχο γνησιότητας σε όλα τα δικαιολογητικά που έχει υποβάλλει ο υποψήφιος προς διορισμό υπάλληλος και τα οποία είναι απαραίτητα για την πρόσληψή του ή επηρεάζουν οπωσδήποτε την κατάταξή του κατά τη διαδικασία πρόσληψης ή τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξή του μετά την πρόσληψη, αλλά και στους υπηρετούντες δημοσίους υπαλλήλους, προβλέπει με το νέο νόμο για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων.
Η συγκεκριμένη διάταξη προβλέπει ότι μέσα σε τρεις μήνες μετά τον διορισμό των νεοπροσλαμβανομένων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος γνησιότητας των δικαιολογητικών πρόσληψης, ενώ για το σύνολο του υπηρετούντος προσωπικού πρέπει να υλοποιηθεί σε έναν χρόνο από την ψήφιση του νόμου, δηλαδή μέχρι τα τέλη του 2017.