ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Οικονομία

Ολο το κείμενο του προσχέδιου του ασφαλιστικού νομοσχεδίου

44b2fc82e1c27af0a21fcb861884179d

Με δεδομένο ότι το προσχέδιο του ασφαλιστικού νομοσχεδίου απασχολεί και μονοπωλεί την επικαιρότητά μας, κρίναμε σκόπιμο και προκειμένου να συμβάλουμε στον σχετικό διάλογο που αναπτύσσεται μέσα στην κοινωνία να κάνουμε μια ευσύνοπτη παρουσίαση του, παραθέτοντας στο τέλος το σύνολο του προσχεδίου, το οποίο είναι στην διάθεση του κάθε ένα και της κάθε μιας να το μελετήσει προκείμενου να βγάλει τα δικά του/της συμπεράσματα.

Να σημειώσουμε, ότι τα αποτελέσματα της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης δεν πρέπει να συνδέονται σε καμία περίπτωση με την δέσμευση της κυβέρνησης για μείωση της ασφαλιστικής δαπάνης κατά 1% του ΑΕΠ ή αλλιώς κατά 1,8 δις ευρώ.

Οπως έχει ήδη τονισθεί κατ” επανάληψη, η κυβέρνηση σχεδιάζει να υλοποιήσει αυτό το τμήμα της συμφωνίας του Αυγούστου για μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης, όχι με περικοπές συντάξεων αλλά με την πρότασή της για την αύξηση της εισφοράς εργοδοτών και εργαζομένων κατά 1 και 0,5 % αντίστοιχα, πρόταση η οποία έχει ήδη γίνει αποδεκτή από τις εργοδοτικές οργανώσεις, ενώ υπάρχει αντίδραση τόσο του ΔΝΤ, όσο και του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση το νομοσχέδιο, κινείται με βάση δύο βασικές αρχές: την ισονομία και την κοινωνική δικαιοσύνη για όλους.

Οπως χαρακτηριστικά τονίζει: «Κύριοι στόχοι των αλλαγών που θα επέλθουν είναι ο εξορθολογισμός του συστήματος, η ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων και η περαιτέρω εξοικονόμηση δαπανών, χωρίς να πληγούν τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα. Η μεταρρύθμιση αυτή είναι απολύτως αναγκαία με δεδομένη την κάκιστη κατάσταση των ασφαλιστικών ταμείων (λόγω όλων των αμαρτωλών παρεμβάσεων του παρελθόντος, όπως δομημένα ομόλογα, PSI κλπ) και την βεβαιότητα ότι αν δεν υπάρξει τομή, σύντομα θα κληθούμε ως κοινωνία να αντιμετωπίσουμε ένα μη βιώσιμο σύστημα.»

Τέλος πρέπει να πούμε, ότι στη λογική του προσχεδίου, δεν εντάσσεται η ιδιωτική ασφάλιση ως μεταρρυθμιστική τομή, όπως θέλει η ΝΔ διά στόματος του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη ή το Ποτάμι διά στόματος του κ. Σταύρου Θεοδωράκη. Ούτε φυσικά συμφωνεί με τις υπόλοιπες προτάσεις της ΝΔ για περαιτέρω μείωση μισθών του δημόσιου τομέαεφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος που θα εξαΰλωνε τις επικουρικές συντάξεις και συμψηφισμό των εισφορών στον ΟΓΑ με τις επιδοτήσεις αγροτών.

Τι προβλέπει λοιπόν το προσχέδιο του νομοσχεδίου;

1ον. ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ

Καθιερώνεται η εθνική σύνταξη των 384 ευρώ. Η εθνική σύνταξη ισούται με το 60% του μέσου εισοδήματος και λειτουργεί ως ασπίδα κατά της φτώχειας και προστασία των μακροχρόνια ανέργων. Τη δικαιούνται όλοι (αρκεί να έχουν 15 χρόνια ένσημα), χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και χρηματοδοτείται από τη φορολογία και όχι τις εισφορές.

Η εθνική σύνταξη δεν είναι η κατώτατη σύνταξη. Σε αυτή προστίθεται πάντα το αναλογικό κομμάτι της σύνταξης. Λαμβάνεται μέριμνα ώστε το τελικό άθροισμα να οδηγεί σε πολύ ενισχυμένα ποσοστά αναπλήρωσης του εισοδήματος των χαμηλόμισθων (της τάξης του 80%).

Το δημόσιο εγγυάται τόσο την εθνική σύνταξη, όσο και το αναλογικό μέρος της σύνταξης που αντιστοιχεί στις εισφορές των εργαζομένων.

Με τη ρήτρα ανάπτυξης, θα αυξάνονται οι συντάξεις σε συνάρτηση κατά 50% με τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

2ον. ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΣΟΣΤΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ

Μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης για τα χαμηλά εισοδήματα, πάνω από 80% για μηναίο εισόδημα μέχρι 1.000 ευρώ (χωρίς να υπολογίζεται η επικουρική σύνταξη). Παρέχεται η δυνατότητα αυξημένου ποσοστού αναπλήρωσης στους χαμηλόμισθους και όσους αυταπασχολούμενους έχουν χαμηλά εισοδήματα και εξασφαλίζεται αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι μετά τις 11 μειώσεις στις συντάξεις, η αναπλήρωση είχε μειωθεί κατά 40%

3ον. Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Υπερηλίκων και Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα

Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ μέχρι το 2019 και όχι άμεση κατάργηση του όπως προέβλεπε το σχέδιο Γιούνκερ. Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νέου συστήματος όσον αφορά αυτούς που δεν δικαιούνται να παίρνουν σύνταξη λόγω μη συμπλήρωσης 15 ετών ασφάλισης θα τους χορηγείται το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Υπερηλίκων, ενώ κάθε ασφαλισμένος που συμπληρώνει τα 15 έτη ασφάλισης θα παίρνει πλέον τη Εθνική Σύνταξη των 384 ευρώ προσαυξημένη κατά τα έτη ασφάλισής του.

Επομένως, ο μηχανισμός προστασίας των χαμηλοσυνταξιούχων μέσω της εθνικής σύνταξης προσαυξημένης κατά χρόνια εργασίας είναι ένας πολύ αποδοτικότερος τρόπος προστασίας καθώς η εθνική σύνταξη συνδέεται με το διάμεσο εισόδημα και αυξάνεται με την άνοδο του ΑΕΠ.

Ως επιπλέον μηχανισμός αναπλήρωσης θα λειτουργήσει και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα ώστε όλοι να ζουν με όρους αξιοπρέπειας.

4ον. Μη εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος

Αντί για την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος όπως προέβλεπε το σχέδιο Γιούνκερ, συμφωνήθηκε ως ισοδύναμο να αξιοποιηθεί η περιουσία του ΕΤΕΑ, σε συνδυασμό με την πρόταση για την αύξηση των εισφορών.

Το θεσμικό πλαίσιο που προτείνεται λειτουργεί στον αντίποδα όσων θεσπίστηκαν από τις παλιές κυβερνήσεις, οι οποίες εισήγαγαν και υποστήριξαν τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος και φανατικά στήριξαν το σχέδιο Γιούνκερ, που οδηγούσε νομοτελειακά στον αφανισμό των επικουρικών συντάξεων.

5ον. Διατήρηση των εισφορών υπέρ τρίτων

Θα χρησιμοποιηθούν ως γενικοί κοινωνικοί πόροι του ασφαλιστικού συστήματος για τη δημιουργία αποθεματικού, σε αντίθεση με τις νομοθετικές παρεμβάσεις των κυβερνήσεων Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ που καταργούσαν όλες τις εισφορές υπέρ τρίτων, μέσω των οποίων χρηματοδοτούνται τα ασφαλιστικά ταμεία.

6ον. Ενοποίηση ταμείων

Δημιουργείται ένα ταμείο με ενιαίους, δίκαιους κανόνες τόσο για τις εισφορές όσο και για τις παροχές (συντάξεις). Τόσο για τον ιδιωτικό όσο και για τον δημόσιο τομέα.

Το ενιαίο ταμείο έχει υποδιοικήσεις για μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες κ.λπ.

ΟΓΑ και ΝΑΤ παραμένουν αυτοτελή νομικά πρόσωπα για τις μη συνταξιοδοτικές τους αρμοδιότητες.

Αξιοποιείται η περιουσία των ταμείων με την ίδρυση ειδικών εταιρειών διαχείρισης κινητής και ακίνητης περιουσίας, καταπολεμάται η εισφοροδιαφυγή με είσπραξη των εισφορών στην πηγή, ενισχύονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί με το προσωπικό που απελευθερώνεται με την ενοποίηση των ταμείων, αξιοποιούνται τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις (Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας), αξιοποιούνται νέοι πόροι.

Και όλα αυτά αντί των μέχρι πρότινος εικονικών ενοποιήσεων, που είχαν οδηγήσει τις υπηρεσίες στο ΙΚΑ να υπολογίζουν τις αποδιδόμενες συντάξεις με 930 διαφορετικούς τρόπους!

7ον. Δραστικές Αλλαγές στις Ασφαλιστικές Εισφορές

Βασική αρχή του νομοσχεδίου, όπως σημειώσαμε και στην αρχή, είναι, για λόγους ισονομίας και κοινωνικής δικαιοσύνης, η εφαρμογή όμοιων κανόνων για όλους, συμπεριλαμβανομένων και των εισφορών. Ισονομία όμως δεν σημαίνει αδιαφορία ως προς τις πραγματικές συνθήκες εργασίας.

Το νομοσχέδιο προβλέπει στο άρθρο 52 παρ. 2 εδ. γ ότι εξομοιώνονται με τους μισθωτούς «και άλλα πρόσωπα ασφαλιστέα λόγω ιδιότητας, για το εισόδημα που προέρχεται από τη διαρκή σχέση παροχής υπηρεσιών, ανεξαρτήτως του χρόνου υπαγωγής στην κοινωνική ασφάλιση».

Συνεπώς, οι συμπολίτες μας που πληρώνονται με «μπλοκάκι» θα δώσουν εισφορές ως μισθωτοί. Επιπλέον ήδη συζητιέται ο ιδανικός τρόπος συνυπολογισμού των εισφορών στα έξοδα των άλλων ελεύθερων επαγγελματιών, ούτως ώστε να υπάρξει η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση τους, χωρίς να θιγεί ο κανόνας της ισονομίας ως προς τις εισφορές.

Να σημειώσουμε επίσης ότι το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει μόνο κατώτατη ασφαλιστική εισφορά, αλλά και ανώτατη, ενώ προβλέπεται και μεταβατικό στάδιο μέχρι την πλήρη εφαρμογή το 2020.

Συγκεκριμένα η μηνιαία ασφαλιστική εισφορά που υποχρεούνται να καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες και αλιείς δεν θα υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 20% επί του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών (σήμερα μικτά 586) και δεν θα ξεπερνάει το δεκαπλάσιο του ίδιου ποσού.

Επιπλέον, τυχόν υψηλότερα ή χαμηλότερα των οριζομένων από το νομοσχέδιο ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών Κλάδου Σύνταξης ασφαλισμένου και εργοδότη που προβλέπονταν έως την έναρξη ισχύος του παρόντος αναπροσαρμόζονται ισόποσα και σταδιακά από 1.7.2016 και ετησίως από 1.1.2017 και εφεξής, ώστε από 1.1.2020 να διαμορφωθούν πλέον σε 20% για τον κλάδο της κύριας σύνταξης και 6,95% για ιατροφαρμακευτική κάλυψη.

Σε σχετικό δημοσίευμα του ιστότοπου taxheaven.gr μπορούμε να δούμε τους πίνακες, οι οποίοι περιλαμβάνουν τη συνολική φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση για όσους πολίτες αντιμετωπίζονται από τη νομοθεσία ως ελεύθεροι επαγγελματίες (εξαιρουμένων όσων προσφέρουν μισθωτή εργασία και αμείβονται με μπλοκάκι για τους οποίους ο νόμος προβλέπει ειδική ρύθμιση).

Μελετώντας τους πίνακες παρατηρούμε ότι στην πραγματικότητα και ανάλογα με την τρέχουσα ασφαλιστική κλάση:

  • για ετήσια καθαρά εισοδήματα από 0 έως 22.800 ευρώ (κατά περίπτωση), δηλαδή για μηνιαία καθαρά εισοδήματα από 0 έως 1.900 ευρώ (ανάλογα με την ασφαλιστική κλάση και τον χρόνο πρώτης ασφάλισης) οι μειώσεις στις εισφορές κυμαίνονται από μηδενικές για μεγαλύτερα εισοδήματα μέχρι που ξεπερνούν το 200% για τα μηδενικά.
  • ανάλογα πάντα με την ασφαλιστική κλάση και τον χρόνο πρώτης ασφάλισης για ετήσια καθαρά εισοδήματα από 15.600 έως 38.400 ευρώ (κατά περίπτωση), δηλαδή για καθαρά μηνιαία έσοδα από 1.300 έως 3.200 ευρώ, η συνολική επιβάρυνση κυμαίνεται από 1% μέχρι και 10%.
  • το μεγαλύτερο ποσοστό συνολικής επιβάρυνσης αγγίζει και ξεπερνά οριακά το 20% και αυτό ισχύει για ετήσια καθαρά εισοδήματα από περίπου 55.000 έως 75.6000 ευρώ (κατά περίπτωση), δηλαδή για καθαρά μηνιαία έσοδα από 4.580 – 6.300 ευρώ (ανάλογα με την ασφαλιστική κλάση και τον χρόνο πρώτης ασφάλισης).

Το μεγαλύτερο βάρος με βάση το σχέδιο νόμου καλούνται να σηκώσουν όσοι έχουν πραγματικά τις δυνάμεις να το κάνουν, ενώ οι μεσαίες εισοδηματικές κατηγορίες θα επιβαρυνθούν με ποσά που δεν είναι δυσανάλογα των δυνατοτήτων τους.

Διαβάστε το σύνολο του προσχεδίου του ασφαλιστικού νομοσχεδίου

http://issuu.com/left76/docs/____________________________________a84cadbb25b703