ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Οικονομία

50.000 προσλήψεις ανέργων σε 4 νέα προγράμματα με αυξημένες αμοιβές

Τα τέσσερα νέα προγράμματα απασχόλησης τους επόμενους δύο μήνες – ξεπερνούν τους 50.000 οι ωφελούμενοι άνεργοι Τέσσερα νέα προγράμματα απασχόλησης, που στόχο έχουν να προσφέρουν εργασία σε περισσότερους από 50.000 ανέργους, ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας.

proslipsis-ergazomeni-anergia

Την αποκάλυψη αυτή πραγματοποίησε η Αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, κα Ράνια Αντωνοπούλου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο dikaiologitika.gr και στον Βασίλη Αγγελόπουλο.

Εκτός από τα δύο προγράμματα που προκηρύσσονται τις επόμενες εβδομάδες και αφορούν συγκεκριμένες ομάδες πολιτών (πχ μακροχρόνια άνεργοι άνω των 50 ετών) το πρώτο και voucher για ανέργους ηλικίας 29 – 64 ετών το δεύτερο, η κα Αντωνοπούλου γνωστοποίησε μιλώντας στα dikaiologitika.gr ότι θα ξεκινήσουν μέσα στο επόμενο δίμηνο, άλλα δύο προγράμματα. Πρόκειται για τη δεύτερη φάση του voucher για τον Τουρισμό για άνεργους κάτω των 29 ετών, ενώ την ίδια περίοδο θα αρχίσει και η εφαρμογή ανάλογου προγράμματος για 15.000 άνεργους, νέους 18-24 ετών, σε τομείς αιχμής της ελληνικής οικονομίας.

Στη συνέντευξή της η κα Αντωνοπούλου επισημαίνει την προσπάθεια που καταβάλλεται ώστε να μπουν συγκεκριμένοι κανόνες στην κατάρτιση, αλλά και να διανεμηθούν όσο γίνεται περισσότεροι πόροι, προς όφελος των ανέργων. Για το λόγο αυτό υπολογίζεται ότι από την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 θα μπορέσει η Ελλάδα να καρπωθεί επιπλέον κονδύλια έως 1,5 δισεκ ευρώ, ποσό που στο μεγαλύτερο μέρος του, μπορεί να αξιοποιηθεί για την καταπολέμηση της ανεργίας.

Στόχος είναι να προχωρήσει η διαδικασία της σύζευξης των ειδικοτήτων των ανέργων με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το πρόγραμμα voucher για ανέργους 29 – 64 ετών, που βρίσκεται στην τελική φάση της προκήρυξής του, άλλαξε εντελώς ο σχεδιασμός του, με αποτέλεσμα, οι άνεργοι που θα επιλεχθούν να λάβουν ποσό που, μαζί με την εργοδοτική συμμετοχή, θα ανέλθει στα 5.500 ευρώ, όταν με τον αρχικό σχεδιασμό δεν θα μπορούσαν να λάβουν περισσότερα από 1.600 ευρώ… Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η προσπάθεια που καταβάλλεται από το υπουργείο Εργασίας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα θεσμοθετημένο και φερέγγυο σύστημα διάγνωσης αναγκών.

Σύμφωνα με την κα Αντωνοπούλου το σύστημα αυτό «θα παράγει έγκαιρα και έγκυρα αποτελέσματα για την αγορά εργασίας που θα πληροφορούν το εργατικό δυναμικό και τις επιχειρήσεις και θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων απασχόλησης».

Πιο αναλυτικά, η συνέντευξη της κας Αντωνοπούλου, έχει ως εξής:

Ποιες είναι οι παρεμβάσεις που σχεδιάζετε να υλοποιήσετε εντός του τρέχοντος έτους για την καταπολέμηση της ανεργίας και από ποιες πηγές θα αντληθούν τα κονδύλια που απαιτούνται;

Η αντιμετώπιση της ανεργίας επιτυγχάνεται μόνο με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, πράγμα που σημαίνει ότι χωρίς παραγωγική ανασυγκρότηση τα ποσοστά της ανεργίας δεν μπορούν να μειωθούν ουσιαστικά.

  Όμως η ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας απαιτεί χρόνο. Όσο λοιπόν, όλοι μαζί στην κυβέρνηση, εργαζόμαστε για τη δημιουργία εκείνων των οικονομικών συνθηκών που θα ανοίγουν μόνιμες θέσεις εργασίας, δική μου ευθύνη είναι η άμεση υποστήριξη όσο το δυνατόν περισσότερων ανέργων και η προσωρινή επανένταξή τους στην αγορά εργασίας. Η υποστήριξη των ανέργων γίνεται με τα ανασχεδιασμένα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και εγγυημένης απασχόλησης που απευθύνονται, συνολικά για το 2016, σε 120 χιλιάδες ανέργους. Αναφέρομαι στα προγράμματα που θα άρχιζαν να υλοποιούνται τον προηγούμενο μήνα, αλλά τελικώς τίθενται σε εφαρμογή τις επόμενες εβδομάδες. Η ειδοποιός διαφορά της νέα γενιάς προγραμμάτων, σε σχέση με τα προηγούμενα, είναι ότι για πρώτη φορά προβλέπεται περισσότερη εγγυημένη απασχόληση και λιγότερη, αλλά πιο ουσιαστική, πρακτική άσκηση. Προβλέπεται στοχευμένη κατάρτιση των ανέργων και όχι μόνο οριζόντια..

Οι άνεργοι θα εντάσσονται σε προγράμματα κατάρτισης και συμβουλευτικής ανά ηλικία, ειδικότητα, εργασιακή εμπειρία και εκπαιδευτικό επίπεδο. Στο τέλος του προγράμματος ο άνεργος θα λαμβάνει πιστοποίηση της αναβάθμισης των δεξιοτήτων του. Με τον ανασχεδιασμό των προγραμμάτων, που κάναμε, θέτουμε συγκεκριμένο πλαίσιο και κανόνες στην κατάρτιση, διανέμουμε τους πόρους προς όφελος των ανέργων και προχωράμε στη σύζευξη των ειδικοτήτων των ανέργων με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Αναφορικά με το δεύτερο ερώτημα σας, οι πηγές χρηματοδότησης των προγραμμάτων απασχόλησης είναι συγκεκριμένες. Στην προγραμματική περίοδο 2014-2020 για την απασχόληση προβλέπονται 935 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 665 έχουν εγκριθεί και δεσμευτεί για τα προγράμματα απασχόλησης που εφαρμόζονται. Συνεπώς, βάσει του υφιστάμενου προγραμματισμού απομένουν μόνο 270 εκατομμύρια ευρώ για την ανεργία, όμως, ως γνωστόν, εντός της επόμενης χρονιάς θα γίνει η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ 2014-2020 και θεωρείται σχεδόν δεδομένη η αύξηση των κοινοτικών πόρων στη χώρα μας.

Υπολογίζεται ότι θα υπάρξει επιπλέον οικονομική ενίσχυση της τάξεως του 1 έως 1,5 δις ευρώ. Από αυτό το ποσό, σε συνεννόηση με την κυβέρνηση και τον υφυπουργό, αρμόδιο για θέματα ΕΣΠΑ, Αλέξη Χαρίτση, ένα σημαντικό τμήμα θα κατευθυνθεί για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Το λέω αυτό με αρκετή δόση σιγουριάς, διότι από τις συζητήσεις που έχω κάνει με αξιωματούχους της Κομισιόν, έγινε κατανοητό ότι τα 270 εκατομμύρια ευρώ που απομένουν για την περίοδο 2014-2020, θα δαπανηθούν το 2016 σε προγράμματα απασχόλησης. Επομένως, απαιτούνται περεταίρω πόροι προκειμένου να συνεχιστούν τα προγράμματα ενίσχυσης των ανέργων μέχρι το τέλος της προγραμματικής περιόδου. Παράλληλα, εκτός από τους διατιθέμενους κοινοτικούς πόρους, επιδιώκουμε την αξιοποίηση των εθνικών πόρων που θεσμικά προβλέπονται για την αντιμετώπιση της ανεργίας.

Μιλήσατε πριν για σύζευξη των ειδικοτήτων των ανέργων με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, όμως το σύστημα διάγνωσης αναγκών δεν έχει ολοκληρωθεί, πώς θα γίνει η σύζευξη;

Ξέρετε, η διάγνωση αναγκών είναι ένα έργο το οποίο είχε ενταχθεί στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο 2007-2013 και θα έπρεπε ήδη να έχει περατωθεί. Όταν τον περασμένο Ιανουάριο ανέλαβα τα νέα μου καθήκοντα διαπίστωσα ότι η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου προετοίμαζε το σύστημα διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας μέσω αναθέσεων έργου σε ιδιωτικές εταιρίες, συνολικού ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ. Για εμάς όμως το ζητούμενο είναι η χώρα να διαθέτει ένα μόνιμο, λειτουργικό και αξιόπιστο σύστημα διάγνωσης αναγκών. Για αυτό τον λόγο καταργήσαμε τις εξωτερικές αναθέσεις, περιορίσαμε τη δαπάνη και αναθέσαμε στη Διεύθυνση Απασχόλησης του Υπουργείου Εργασίας τον συντονισμό αυτής της προσπάθειας και εμπιστευθήκαμε αυτό το επιστημονικό έργο στο Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ). Μέσα σε λίγους μήνες αναθεωρήσαμε το σχέδιο δράσης και  δημιουργία ενός θεσμοθετημένου και φερέγγυου συστήματος διάγνωσης αναγκών, το οποίο, αξιοποιώντας την υπάρχουσα τεχνογνωσία, θα παράγει έγκαιρα και έγκυρα αποτελέσματα για την αγορά εργασίας που θα πληροφορούν το εργατικό δυναμικό και τις επιχειρήσεις και θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων απασχόλησης. Αυτή η επιλογή μας, αντιμετωπίστηκε πολύ θετικά από τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εκτιμάται ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα εγκριθεί από την Επιτροπή το σύστημα διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας. Το γεγονός όμως ότι το σύστημα ακόμη δεν έχει εγκριθεί, δε σημαίνει ότι δεν έχουμε στη διάθεση μας τα πρώτα αποτελέσματα από τον ΕΙΕΑΔ. Με τα στοιχεία αυτά και με τη βοήθεια των ερευνών και των εκθέσεων της ΕΛΣΤΑΤ, του πληροφοριακού συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», του ΟΑΕΔ και των Κοινωνικών Εταίρων των Επαγγελματικών Επιμελητηρίων, των Ινστιτούτων των Κοινωνικών Εταίρων, σχεδιάζουμε τα προγράμματα απασχόλησης, αντιστοιχώντας τις ειδικότητες που έχει ανάγκη η αγορά με το διαθέσιμο εργατικό δυναμικό.

Περιγράψτε μας αναλυτικά, ποια είναι τα προγράμματα εκείνα που θα προκηρυχθούν το αμέσως επόμενο διάστημα και πόσες θέσεις απασχόλησης μπορούν να καλύψουν;

Τις επόμενες εβδομάδες αρχίζει η υλοποίηση 2 προγραμμάτων τα οποία αφορούν, μεταξύ άλλων, άνεργους που βρίσκονται κοντά στην συνταξιοδότηση τους, δηλαδή απευθύνονται σε μια ηλικιακή ομάδα ανέργων η οποία αδυνατούσε μέχρι πρότινος να ενταχθεί σε προγράμματα απασχόλησης. Το πρώτο πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 60 εκατομμυρίων ευρώ, αφορά τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα για 10 χιλιάδες ανέργους, άνω των 50 ετών, διάρκειας 12-24 μηνών. Οι άνεργοι που θα μετέχουν στο πρόγραμμα θα έχουν πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα καθ’ όλη τη διάρκεια εργασίας. Για τους εγγεγραμμένους άνεργους στον ΟΑΕΔ με χρόνο ανεργίας από 3 έως 12 μήνες επιδοτείται η πρόσληψη τους σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα για 12 μήνες, ενώ για τους ανέργους με χρόνο ανεργίας άνω των 12 μηνών επιδοτείται η πρόσληψη τους για 24 μήνες. Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος δεν επιτρέπεται στις εταιρίες, που θα προσλάβουν τους ανέργους, να προβούν σε καμία απόλυση του προσωπικού τους. Η πρόσκληση του συγκεκριμένου προγράμματος αναμένεται να εκδοθεί από τον ΟΑΕΔ το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου 2016. Το δεύτερο πρόγραμμα απευθύνεται σε 26 χιλιάδες ανέργους, ηλικίας 29 έως 64 ετών, με εγγυημένη απασχόληση έξι μηνών σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα. Πρόκειται για το αναθεωρημένο πρόγραμμα επιταγής κατάρτισης και απασχόλησης, voucher 29-64, συνολικού προϋπολογισμού 112 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο είχε ανακληθεί στα τέλη του περασμένου Μαΐου λόγω ανεπαρκούς και μεροληπτικού σχεδιασμού.

Το πρόγραμμα ανασχεδιάστηκε και πλέον, διατηρώντας τον ίδιο προϋπολογισμό, απευθύνεται πλέον σε 26 χιλιάδες άνεργους και όχι σε 16 χιλιάδες που προβλεπόταν αρχικώς. Στο εξής, όλοι οι ωφελούμενοι θα λαμβάνουν υψηλότερες αποδοχές και θα τους παρέχεται εγγυημένη απασχόληση για έξι μήνες, σε αντίθεση με τον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος που περιλάμβανε εγγυημένη απασχόληση μόνον για το ένα τέταρτο των ωφελουμένων.

Η ορθολογικότερη αναμόρφωση του προγράμματος επιτεύχθηκε διότι η ηγεσία του υπουργείου βελτίωσε προς όφελος των ανέργων την αναλογία της κατανομής των κονδυλίων. Στο νέο πρόγραμμα το 80 % του προϋπολογισμού κατευθύνεται για ενίσχυση των ανέργων και μόλις το 20% στους φορείς κατάρτισης. Ο αρχικός σχεδιασμός του προγράμματος διέθετε το 75% του προϋπολογισμού στους φορείς κατάρτισης και πρακτικής κατάρτισης και μόλις το υπόλοιπο 25% στους ανέργους. Με το νέο σχεδιασμό ο άνεργος θα λαμβάνει, μαζί με την εργοδοτική συμμετοχή, 5.500 ευρώ ενώ με τον αρχικό ο άνεργος λάμβανε μόλις 1600 ευρώ καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Το αναθεωρημένο πρόγραμμα αφορά σε 8 κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως το εμπόριο, ο τουρισμός, ενέργεια, Τεχνολογίες πληροφορικής επικοινωνιών, logistics κ.α και σε 43 ειδικότητες και όχι σε 3 που προβλεπόταν αρχικώς. Επίσης, εντός των επόμενων δύο μηνών θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση του voucher για τον Τουρισμό για άνεργους κάτω των 29 ετών, ενώ την ίδια περίοδο θα αρχίσει και η εφαρμογή ανάλογου προγράμματος για 15.000 άνεργους, νέους 18-24 ετών, σε τομείς αιχμής της ελληνικής οικονομίας. Εν κατακλείδι τους επόμενους δύο μήνες θα τρέξουν προγράμματα για περισσότερους από 50 χιλιάδες ανέργους.

Θεωρείτε ότι θα πειστούν οι θεσμοί να συναινέσουν σ το σχέδιο νόμου για την Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση; Εάν όχι, υπάρχει εναλλακτικό σενάριο για την κυβέρνηση ή ακολουθεί μόνο η περικοπή των κύριων συντάξεων;

Η παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στο Ασφαλιστικό έχει δύο σκέλη. Το πρώτο σκέλος αφορά την εξοικονόμηση στη συνταξιοδοτική δαπάνη κατά 1% του ΑΕΠ, δηλαδή κατά 1,8 δις και το δεύτερο σκέλος αφορά την συνολική μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος ώστε αυτό να καταστεί μακροχρόνια βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο. Με την αύξηση των εισφορών εργαζομένων κατά 0,5% και εργοδοτών κατά 1%, νομίζω ότι μπορεί να εξοικονομηθεί η συνταξιοδοτική δαπάνη. Σε ότι αφορά στην ουσία της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος έχει καταθέσει μία πρόταση η οποία δεν προβλέπει περικοπές στις υφιστάμενες συντάξεις, διασφαλίζει εθνική σύνταξη των 384 ευρώ, εγγυάται την αναλογική σύνταξη που θα προστίθεται στην εθνική, ο νέος τρόπος υπολογισμούς των συντάξεων προστατεύει τα χαμηλά εισοδήματα και περιλαμβάνει και ρήτρα ανάπτυξης, κάτι που δεν προέβλεπε ο Ν3863/2010. Πρόκειται ουσιαστικά για ρυθμίσεις που κινούνται στην κατεύθυνση των Θεσμών και συνάμα διατηρούν τον κοινωνικό χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος. Νομίζω ότι μπορούν να γίνουν αποδεκτές.

Πηγή: dikaiologitika.gr