ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Επικαιρότητα

Αστική ανάπλαση. Ευκαιρία να θυμηθούμε τη νότια παρακαμψη.

Πρόσφατα  η δημοτική αρχή κάλεσε τους φορείς σε δημόσια διαβούλευση για την αστική ανάπλαση της πόλης.

Ξαναήρθε λοιπόν στην επιφάνεια το ζήτημα της νότιας παράκαμψης, από χρόνια λησμονημένο στα συρτάρια της περιφέρειας, αφού  ουσιαστική ανάπλαση της πόλης δεν νοείται χωρίς την υλοποίηση αυτού του στρατηγικής σημασίας έργου.

Δεν θα αναφερθώ λεπτομερειακά στα επιχειρήματα που τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα της κατασκευής του Νότιου τμήματος του Παρακαμπτήριου οδικού άξονα της πόλης της Μυτιλήνης, ο οποίος « αποτελεί πρωτεύουσα αναγκαιότητα για τη βιώσιμη εξέλιξη της πόλης». Αυτά είναι γνωστά και εμπεδωμένα στη συνείδηση της κοινής γνώμης, όπως γνωστές είναι και οι προσπάθειες που έγιναν για να ακυρωθεί το έργο από μια μικρή ομάδα συμπολιτών μας, ιδιοκτητών οικοπέδων ή κατοικιών στην περιοχή διέλευσης του δρόμου, οι οποίοι θεώρησαν ότι θα ενοχληθούν από αυτόν.

Παραθέτω μόνο τρεις τίτλους από πρωτοσέλιδα και άρθρα του τοπικού  τύπου  της διετίας 2006-2007 χαρακτηριστικά του τότε κλίματος:

α) ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ, (31 Ιανουαρίου 2006): Αδιαφορούν εσκεμμένα.- Παρακάμπτουν… τη Νότια Παράκαμψη Μυτιλήνης

β)ΕΜΠΡΟΣ,(20 Απριλίου 2007): Ρουσφέτια κατά Νότιας Παράκαμψης.- Τα μικροσυμφέροντα και οι εξ ονόματος τους παρεμβάσεις «κόλλησαν» δύο μήνες τώρα στο γραφείο του Υφυπουργού ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ., ενώ είχε ήδη εγκριθεί απ” όλη την ιεραρχία των υπηρεσιακών παραγόντων.

γ) ΕΜΠΡΟΣ, (4 Μαΐου 2007): ΘΑ ΓΙΝΕΙ η Νότια Παράκαμψη! – ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ! Ο Γιώργος Σουφλιάς υπέγραψε την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση του έργου.

Από τότε έως πρόσφατα σε σχέση με το θέμα έγιναν οι εξής πράξεις της διοίκησης:

Αύγουστος 2007: εγκρίθηκαν οι Περιβαλλοντικοί Όροι της εν λόγω Μελέτης.

Φεβρ. 20012: εγκρίθηκε η τροποποίηση της έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων και συμπεριλήφθησαν σε αυτή δύο επιπλέον κόμβοι προς Ράχη Χρυσομαλλούσας και προς Κουμκό.

Ιούνιος 2008: εγκρίθηκαν οι Προκαταρκτικές Μελέτες των Τεχνικών Έργων με απόφαση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Ιούνιος 2008: με απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών εγκρίθηκαν οι γεωτεχνικές έρευνες, αξιολογήσεις και μελέτες της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης.

Απρίλιος 2013: Εγκρίθηκε η Οριστική Μελέτη Οδοποιίας και η Οριστική Μελέτη επτά (7) ισόπεδων κόμβων.

Πρέπει να αναφέρουμε ότι στο ίδιο διάστημα το Συμβούλιο της Επικρατείας εξέτασε και απέρριψε δυο προσφυγές της ομάδας πολιτών κατά της υλοποίησης του έργου. Μια για την ακύρωση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Μυτιλήνης που προέβλεπε το έργο και μια για την ακύρωση της Κ,Υ.Α με την οποία εγκρίθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου (Αποφάσεις αριθμός 3031 και 3032/2015).

Η κρισιμότερη όμως διοικητική πράξη, η οποία μας επιβάλλει την άμεση λήψη αποφάσεων και την ανάληψη δράσεων είναι η απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για απαγόρευση έκδοσης οικοδομικών αδειών στη ζώνη διέλευσης του έργου. Η απόφαση εκδόθηκε στις 7/4/2014 και λήγει οριστικά στις 6/4/2018. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι την ημερομηνία αυτή ή θα έχουμε επιτύχει την εξασφάλιση της υλοποίησης του έργου ή θα θεωρηθούμε συνυπεύθυνοι για την ακύρωση της δυνατότητας για βιώσιμη εξέλιξη της πόλης.

Υπάρχει  ακόμα ένα σημείο που πρέπει πολύ να προσέξουμε: Σε έγγραφη απάντηση του αντιπεριφερειάρχη υποδομών, περιβάλλοντος και βιομηχανίας γίνεται λόγος για «τμηματική κατασκευή του έργου». Πληροφορηθήκαμε δε ότι οι προσπάθειες της Περιφέρειας αποβλέπουν στην κατασκευή του πρώτου τμήματος της Νότιας Παράκαμψης από την Παγανή μέχρι το Νοσοκομείο με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ.  Αν επιτρέψουμε να γίνει αυτό, σημαίνει ότι εγκαταλείπεται οριστικά η κατασκευή του υπολοίπου, δηλαδή του τμήματος από το Νοσοκομείο μέχρι τη Βαρειά και τον κόμβο σύνδεσης με την Εθνική οδό προς Αεροδρόμιο, διότι με τη λήξη απαγόρευσης ανέγερσης κτισμάτων στη ζώνη διέλευσής του η δυνατότητα ολοκλήρωσης του δρόμου θα αποκλειστεί.

Σύμφωνα όμως με όλους τους σχετικούς με το αντικείμενο τεχνικούς (συγκοινωνιολόγους, πολεοδόμους, χωροτάκτες) που γνώρισαν την πόλη και το κυκλοφοριακό της –από το 1984 και εντεύθεν- ο κύριος σκοπός της Νότιας Παράκαμψης είναι η αποφόρτιση του κέντρου από τα διερχόμενα οχήματα τα προερχόμενα από το Αεροδρόμιο και τα νότια προάστια πέραν του Ακλειδιού.

Το τμήμα από την Παγανή μέχρι το Νοσοκομείο είναι σε μήκος σχεδόν το μισό του όλου, η συνεισφορά του όμως στην αποφόρτιση του κέντρου θα είναι ελαχιστότατη σε σχέση με το υπόλοιπο. Επιπλέον θα συμβάλει στην επιβάρυνση ορισμένων δρόμων στην περιοχή κατάληξής του, τους οποίους θα χρησιμοποιούν τα οχήματα που θα έχουν προορισμό πέρα από την ακτίνα που έχει σχεδιαστεί να εξυπηρετεί ο κόμβος στον αρχικό σχεδιασμό.

Αν  αντιθέτως επιδείξουμε αποφασιστικότητα και ταχύτητα, το τόσο αναγκαίο για την πόλη μας ,και κατ΄επέκταση για όλο το νησί  έργο, μπορούμε να το προλάβουμε.

Τι μπορούμε και πρέπει να κάνουμε.

Η δημοτική αρχή και όλο το δημοτικό συμβούλιο :

1ο . Να πιέσουμε για να διασφαλισθεί κονδύλι από εθνικούς πόρους για την αποπληρωμή και ολοκλήρωση του τελευταίου σταδίου των μελετών (εκπόνηση του κτηματολογίου, και εκπόνηση της Οριστική Μελέτης Τεχνικών Έργων), το οποίο εκκρεμεί και χωρίς αυτό δεν μπορεί να δημοπρατηθεί το έργο. (800.000 €).

Να διεκδικήσουμε επίσης από εθνικούς πόρους κονδύλι για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε όλο το μήκος του δρόμου, ώστε να διασφαλισθεί η κατασκευή του, στην οποία θα μπορούμε πλέον να προχωρήσουμε και τμηματικά. ( το κόστος του συνόλου των απαλλοτριώσεων υπολογίζεται σε ποσό μικρότερο των 800.000 € ίσως και 600.000€).

2ο. Να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε παντοιοτρόπως το αρμόδιο προσωπικό των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας που θα επιφορτιστεί με τη διεκπεραίωση των απαλλοτριώσεων, ώστε να ολοκληρώσει το απαραίτητο έργο για την εξασφάλιση της κατασκευής του δρόμου πριν από την ημερομηνία λήξης της απαγόρευσης έκδοσης οικοδομικών αδειών.

Το έργο της Νότιας Παράκαμψης μπορεί  να το διαχειρίζεται το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου,  είναι όμως το έργο που αφορά κύρια τον δήμο Λέσβου.

Για το λόγο αυτό θεωρούμε  απαραίτητο να τεθεί άμεσα το θέμα για συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, όπου να εκφραστεί η -ομόθυμη πιστεύω- θέληση και απαίτηση του σώματος  για επίσπευση των διαδικασιών και ενεργειών Υπουργείου και Περιφέρειας ώστε να μη χαθεί η τελευταία ευκαιρία για την υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου για την ανάπτυξη της πόλης της Μυτιλήνης .

*Η Χρυσούλα Ζωγράφου, είναι ανεξάρτητη δημοτική σύμβουλος Δήμου Λέσβου