ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Επικαιρότητα

Προτάσεις άμεσης δράσης για την φετινή τουριστική σεζόν στη Λέσβο

lesvosisland

Η σύσκεψη που οργανώνει η περιφέρεια με θέμα την «αντιμετώπιση των συνεπειών που υφίσταται ο τουριστικός τομέας της Λέσβου, από το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα» και στην οποία καλούνται να συμμετάσχουν επαγγελματικοί και άλλοι φορείς οι οποίοι ασχολούνται και με τον τουρισμό, αν και έπρεπε να είχε γίνει εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, εν” τούτοις ακόμα και τώρα, μπορεί να φανεί χρήσιμη.

Η προϋπόθεση είναι να καταλήξει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα και σε συγκεκριμένες ενέργειες που πρέπει άμεσα να γίνουν, προκειμένου αφενός μεν να αντιμετωπισθούν αυτές οι συνέπειες, αφετέρου δε «να σωθεί η σεζόν», που για πολλούς και πολλές φαντάζει να είναι και το κυριότερο διακύβευμα της περιόδου.

Οπως άλλωστε ήδη έχει διαμηνύσει στους εκπροσώπους του Επιμελητήριου που πρόσφατα είχαν συνάντηση μαζί της η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού Ελενα Κουντουρά, το υπουργείο αλλά και ο ΕΟΤ, θα υποστηρίξουν την περιφέρεια και τους τοπικούς φορείς  στην υλοποίηση ενός τέτοιου συγκεκριμένου σχεδίου.

Πρέπει να τονίσουμε, ότι σε αντίστοιχη συνάντηση που είχαν πριν από περίπου δύο μήνες η Περιφερειάρχης κ. Καλογήρου και η κ. Κουντουρά, που προφανώς και σε αυτήν συζητήθηκε  το ζήτημα των επιπτώσεων των προσφυγικών ροών στον τουρισμό, είχαν και τότε τεθεί οι «προτεραιότητες ανά αγορά και αναζητήθηκαν τρόποι αποτελεσματικότερης και οικονομικότερης προσέγγισής τους.»

Από αυτή την άποψη, με ενδιαφέρον θα περιμένουμε να ακούσουμε τις συγκεκριμένες προτάσεις, της ίδιας της περιφέρειας, που ξέρουμε είναι η «καθ” ύλην αρμόδια», αλλά και των επαγγελματικών και άλλων φορέων που ασχολούνται με το αντικείμενο.

Εμείς από την πλευρά μας, θέλοντας να συμβάλλουμε στον όποιο διάλογο αναπτύσσεται, καταθέτουμε (ή για την ακρίβεια επανακαταθέτουμε) μια σειρά από συγκεκριμένες προτάσεις που κατά την γνώμη μας μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στην κατεύθυνση του άμεσου στόχου που φαίνεται να είναι κοινός για όλους και όλες τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό, δηλαδή στο «να σωθεί η σεζόν».

Πριν όμως, ας προσπαθήσουμε με ψυχραιμία να συγκεκριμενοποιήσουμε το πρόβλημα που πρέπει άμεσα να λύσουμε: Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η πτώση των προκρατήσεων για αυτή τη σεζόν, αγγίζει ποσοστά ακόμα και του 70% ίσως και παραπάνω. Επειδή όμως, όπως όλοι και όλες γνωρίζουμε, τα ποσοστά δεν μας δείχνουν την πλήρη εικόνα, η αναγωγή τους σε πραγματικά νούμερα, μας λέει ότι αντιστοιχούν σε έναν αριθμό της τάξης των 50 – 55.000 τουριστών.

Ποιο είναι λοιπόν το άμεσο πρόβλημά μας; Θα μπορούσαμε να το ορίσουμε ως εξής:

Από σήμερα μέχρι και το τέλος της τουριστικής σεζόν, δηλαδή μέχρι και το τέλος Σεπτέμβρη, να επεξεργαστούμε τρόπους και σχέδια έτσι ώστε να καταφέρουμε να έλθουν στην Λέσβο, επιπλέον τουλάχιστον 55.000 τουρίστες, από όσους μέχρι σήμερα έχουν δηλώσει ότι θα έλθουν, έχουν κάνει δηλαδή προκράτηση.

Με βάση τα παραπάνω, προτείνουμε τις παρακάτω δέσμες ενεργειών, που μπορούν άμεσα να σχεδιαστούν και υλοποιηθούν:

α) Αμεση αξιοποίηση στην κατεύθυνση της τουριστικής προβολής του νησιού, των μελών και στελεχών των διεθνών ΜΚΟ και των προσωπικοτήτων που έρχονται στη Λέσβο.  Αυτή είναι μια πρόταση, που έχει κάνει ήδη από 21/10/2015 η περιφερειακή Σύμβουλος Μαρία Νικολάρα σε αντίστοιχη συνεδρίαση του Περιφερειακού συμβουλίου και στηρίζεται στο παρακάτω σκεφτικό:

Η έλευση δεκάδων ΜΚΟ από όλο τον κόσμο στα νησιά μας, αλλά και μεμονωμένων αλληλέγγυων και προσωπικοτήτων από την Ευρώπη και άλλου, μερικοί/ες από τους οποίους όπως η Σούζαν Σάραντον είναι διεθνούς φήμης αποτελεί μια τεράστια ευκαιρίας για μας.

Όλες αυτές οι οργανώσεις και όλοι αυτοί οι άνθρωποι, που μένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα εδώ, γνωρίζουν το νησί μας και τους ανθρώπους του από πρώτο χέρι. Μέσω της δραστηριότητας τους έχουν μεγάλη αναγνωρισιμότητα τόσο στις χώρες τους, αλλά και διεθνώς, κι έτσι μπορούν να γίνουν οι καλύτερες πρεσβευτές του νησιού μας τόσο στις χώρες τους, όσο και διεθνώς .

Είναι «διαμορφωτές  γνώμης» που όμως δεν μας κοστίζουν τίποτα, μπορούμε και πρέπει να τους κάνουμε συμμάχους και να δούμε πως, με απλούς τρόπους, θα τους ζητήσουμε και θα τους πείσουμε να προβάλουν στον τόπο τους και στα αλλά μέρη που πηγαίνουν ή έχουν συνεργάτες, τα νησιά μας.

Μπορούμε να κερδίσουμε επιπλέον επισκέπτες μέσα από αυτή την διαδικασία; Αν σκεφτούμε ότι οι ξένοι που έρχονται και μένουν στο νησί μας, ανέρχονται σε εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες, είναι σίγουρο πώς μόνο αν εμείς δεν κάνουμε κάτι καλά δεν θα κερδίσουμε, αλλά σε κάθε περίπτωση σε εμάς μια τέτοια ενέργεια δεν θα κοστίσει σχεδόν τίποτα, γιατί λοιπόν να μην την δοκιμάσουμε;

β) Οργάνωση την καλοκαιρινή περίοδο «εβδομάδων πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων» στο νησί, με θέμα το προσφυγικό και την αλληλεγγύη.  Άλλη μια πρόταση που στην ίδια συνεδρίαση είχε κάνει η Μαρία Νικολάρα.

Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να αξιοποιήσουμε άμεσα τους νέους επώνυμους φίλους του νησιού μας και να τους ζητήσουμε την στήριξή τους, προκειμένου να οργανώσουμε δραστηριότητες πανευρωπαικής εμβέλειας (π.χ. ένα εβδομαδιαίο ροκ φεστιβάλ με «λαμπερά ονόματα», που θα είναι αφιερωμένη στους πρόσφυγες και την αλληλεγγύη)

Αντίστοιχες δράσεις και εκδηλώσεις, θα μπορούσαν να οργανωθούν στον αθλητισμό, αλλά και στις άλλες τέχνες. Π.χ. φανταζόμαστε ότι ο νέος φίλος του νησιού μας, ο Ai Weiwei, με χαρά θα μας βοηθούσε να οργανώσουμε, εάν βέβαια του το ζητούσαμε ένα διεθνές «art festival» στη Λέσβο, αφιερωμένο στους πρόσφυγες.

Προφανώς αυτές οι εκδηλώσεις και τα φεστιβάλ, θα μπορούσαν να απλωθούν σε όλο το εύρος του νησιού, έτσι ώστε οι επισκέπτες που θα έλθουν να τα παρακολουθήσουν να «διασκορπιστούν» παντού σε αυτό.

Μπορούμε να κερδίσουμε επιπλέον επισκέπτες από αυτές τις εκδηλώσεις; Αν βάλουμε φιλόδοξους στόχους σχετικά με τους καλλιτέχνες στους οποίους θα απευθυνθούμε και αξιοποιήσουμε σωστά την στήριξη που μπορούν να μας δώσουν σε αυτή την κατεύθυνση οι νέοι φίλοι μας; Σκεφτείτε την πιθανότητα αλλά και την δυνατότητα σε ένα τέτοιο φεστιβάλ αφιερωμένο στους πρόσφυγες, τον Manu Ciao να τραγουδάει το Cladestino…

 γ) Άμεση δημιουργία και προώθηση μέσω αντίστοιχων δικτύων tour operators που δραστηριοποιούνται στον τομέα του fair tourism ενός πακέτου «refugee friently ..» και «κοινωνικά υπεύθυνου τουρισμού» στη Λέσβο.

Οπως όλοι και όλες γνωρίζουμε, εκατοντάδες χιλιάδες είναι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, βοηθάνε με δωρεές, με χρηματικές προσφορές κλπ, τους πρόσφυγες. Αυτό μας δίνει το δικαίωμα να υποθέσουμε ότι υπάρχουν αρκετές άλλες εκατοντάδες χιλιάδες, ίσως και εκατομμύρια, που θα θέλανε εξίσου να βοηθήσουν και αυτό να το συνδυάσουν με τις διακοπές τους, χωρίς όμως να έχουν άμεση εμπλοκή με τους πρόσφυγες.

Σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε, οι ξενοδόχοι μας, οι εστιάτορες μας αλλά και όσοι εμπλέκονται στο κύκλωμα του τουρισμού (αλλά όχι μόνο) να εντάξουν στο προϊόν τους και τη διάσταση της«κοινωνικής υπευθυνότητας»: Με αυτό τον τρόπο κάποιος που έρχεται στη Λέσβο, ακόμα και αν πάει διακοπές (π.χ.) στην Ερεσό, θα ξέρει ότι στηρίζει και τους πρόσφυγες, από την στιγμή πού ένα ποσό (π.χ. 10 ευρώ) από την δαπάνη διαμονής του (ή αντίστοιχα ποσά από άλλες δαπάνες που θα κάνει) θα διατίθενται για την υποστήριξη τους.

Μπορούμε να κερδίσουμε επιπλέον επισκέπτες από αυτή τη δράση; Αν δώσουμε βάση στις επίσημες αναφορές, το 2012, το 35% των ενήλικων τουριστών στις ΗΠΑ, ισχυρίζονταν ότι θα ήθελαν να κάνουν διακοπές συνδυασμένες με κάποιας μορφής εθελοντική δράση, ενώ το 6% το έχει ήδη κάνει! 

Σαν επίλογο να πούμε τα εξής: Προφανώς δεν θεωρούμε τις παραπάνω προτάσεις, ως ένα «κλειστό σύστημα» που δεν επιδέχονται αντίλογο, αντιπροτάσεις ή οτιδήποτε άλλο, ούτε διεκδικούμε τον τίτλο κάποιας «αυθεντίας». Θα ήταν όμως ευχής έργον, αν οι παραπάνω προτάσεις γίνουν αφορμή, να ξεκινήσει, επιτέλους, ένας διάλογος ουσίας επί του προβλήματος, μακρυά από ιδεοληψίες και στερεότυπα.

Αν μη τι άλλο, σε αυτό που φανταζόμαστε ότι συμφωνούμε όλοι και όλες, είναι ότι «ποτέ δεν πρέπει να προσπαθούμε να προσαρμόσουμε την πραγματικότητα στα σχέδια και τις επιθυμίες μας, γιατί αυτή είναι η χρυσή συνταγή της αποτυχίας…»