Φαγητό και ρούχα στις πρώτες προτεραιότητες των προσφύγων κατά τη χρήση των προπληρωμένων καρτών
Σε φαγητό, ρούχα και επικοινωνία επιλέγουν να δαπανήσουν οι πρόσφυγες τα χρήματα των προπληρωμένων καρτών, όπως προκύπτει από σχετικές έρευνες Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, που έχουν αναλάβει τη διανομή τους. Συγκεκριμένα, έρευνα της «Mercy Corps», που διανέμει κάρτες σε δομές της Αττικής, της Βοιωτίας και νησιών, διαπιστώνει ότι τον περασμένο Δεκέμβριο οι 272 πρόσφυγες που ρωτήθηκαν διέθεσαν το 51,7% των χρημάτων σε φαγητό, το 14% σε ρούχα και το 9.8% σε επικοινωνία. Ακολουθούν τα τσιγάρα (6,5%), τα βρεφικά προϊόντα (4,4%), τα ιατρικά έξοδα (3,5%) και τα μέσα μεταφοράς (3,4%).
Αντίστοιχη είναι η εικόνα από την έρευνα των οργανώσεων CRS και Caritas σε Ελληνικό και Σκαραμαγκά. Εκεί οι περισσότεροι αξιοποίησαν τα χρήματα των καρτών σε φαγητό (57%), ρούχα (18%), επικοινωνία (10%) και είδη προσωπικής υγιεινής (5%). Ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά οι οικιακές συσκευές, τα ιατρικά έξοδα, η αποπληρωμή χρέους, τα μέσα μεταφοράς και η αγορά ειδών για τα καταλύματά τους (κουβέρτες, σεντόνια, μαξιλάρια).
Λίγο διαφορετική είναι η εικόνα που είχε η οργάνωση «Αλληλεγγύη- SolidarityNow», καθώς οι περισσότεροι ωφελούμενοί της (58,43%) προτίμησαν να διαθέσουν τα χρήματά τους σε ρούχα. Το φαγητό εξακολουθεί να βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις τους (25,84%) και ακολουθούν παιδικά ρούχα και κινητά τηλέφωνα (με το ίδιο ποσοστό 15,73%), εστιατόρια (8,99%), παιδικά τρόφιμα (7,87%), καλλυντικά και τσιγάρα (3,37%). Στην περίπτωση του «SolidarityNow» η πλειοψηφία των ωφελούμενων (64,3%) μένουν σε δομές όπου παρέχονται τρία γεύματα την ημέρα, με την μειοψηφία να μαγειρεύουν μόνοι τους. Το γεγονός αυτό ενδεχομένως να εξηγεί και τη διαφοροποίηση στις προτιμήσεις σε σχέση με τις άλλες οργανώσεις.
Ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία για το προφίλ των καταναλωτών προκύπτουν από την έρευνα της «Mercy Corps». Οι γυναίκες ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε φαγητό, ρούχα και ιατρικά έξοδα, αντίθετα οι άνδρες έχουν υψηλότερα έξοδα σε μετακίνηση, επικοινωνία και τσιγάρα. Οι Αφγανοί έχουν σχετικά υψηλότερα έξοδα σε ρούχα και ιατρικά έξοδα, οι Πακιστανοί σε επικοινωνία και οι Σύροι σε φαγητό. Τέλος, τα μεμονωμένα άτομα ξοδεύουν περισσότερα σε φαγητό και επικοινωνία σε σχέση με τις οικογένειες.
Σημαντικό εύρημα είναι ότι οι πρόσφυγες σε συντριπτικό ποσοστό κάνουν ανάληψη των χρημάτων αντί για χρήση της κάρτας ως χρεωστικής, παρόλο που έχουν τη δυνατότητα να τη χρησιμοποιήσουν τόσο σε ΑΤΜ όσο και σε POS. Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο οι ωφελούμενοι του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (σε έξι δομές φιλοξενίας) έκαναν ανάληψη των χρημάτων σε ποσοστό πάνω από 98%. Στις κάρτες που διένειμαν η CRS και η Caritas οι ωφελούμενοι έκαναν ανάληψη από τα ΑΤΜ για το 95% των χρημάτων που πιστώθηκαν και μόλις για το 5% των χρημάτων χρησιμοποίησαν την κάρτα ως χρεωστική. «Οι πρόσφυγες είναι πιο εξοικειωμένοι με τη χρήση των μετρητών παρά της χρεωστικής κάρτας», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χάρης Αδρακτάς- Ρέντης, συντονιστής του προγράμματος της «Αλληλεγγύη- SolidarityNow».
Εξάλλου, η «Mercy Corps» εντόπισε ότι το 91,9% των κατόχων της κάρτας έχουν ξοδέψει όλα τα χρήματα που τους έχουν δοθεί. Οι υπόλοιποι δήλωσαν ότι σκοπεύουν να αποταμιεύσουν κάποια χρήματα ή να τα ξοδέψουν στο κοντινό μέλλον.