ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Εκλογές 2023 Πρώτο Θέμα

Στέλιος Κούλογλου| Το χάσμα: δύο Ελλάδες, μια κάλπη

Δύο διαφορετικοί κόσμοι καλούνται να αναδείξουν τον νικητή των εκλογών. Σκέπτονται και ψηφίζουν διαφορετικά, όχι μόνο γιατί ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες. Αλλά και επειδή η ενημέρωση και οι παραστάσεις που έχουν είναι διαφορετικές, όπως και η ηλικία τους. Μάλιστα, ίσως για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία της χώρας, παρατηρείται ένα τόσο βαθύ χάσμα των γενεών, που θα αποτυπωθεί και στην εκλογική συμπεριφορά.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τις ηλικιακές διαφορές, όπως καταγράφονται  στην πρόσφατη δημοσκόπηση της Palmos Analysis για το Tvxs, αλλά και σε άλλες παρόμοιες έρευνες.

«Η ηλικιακή “ακτινογραφία” της πρόθεσης ψήφου καταδεικνύει το βαθύ χάσμα μεταξύ των νέων ηλικίας 17-34 ετών και των ηλικιωμένων 65 ετών και άνω: στους νέους προηγείται ο ΣΥΡΙΖΑ της ΝΔ με ευκρινή διαφορά άνω των 10 ποσοστιαίων μονάδων, ενώ στους ηλικιωμένους άνω των 65 ετών η Νέα Δημοκρατία στην κυριολεξία σαρώνει με περίπου 40 μονάδες διαφορά! », σχολιάζει τον πίνακα που ακολουθεί ο Πασχάλης – Αλέξανδρος Τεμεκενίδης είναι Διευθυντής Ερευνών της Palmos Analysis, για να συνεχίσει:

«Με δεδομένο, μάλιστα, ότι στις ενδιάμεσες ηλικίες (μεταξύ 35 και 64 ετών) η πρώτη θέση είναι απολύτως διεκδικήσιμη από τα δυο κόμματα, φαίνεται ότι το τεράστιο προβάδισμα της ΝΔ στους ηλικιωμένους είναι αυτό που ενδεχομένως να της εξασφαλίζει τη νίκη. Σημαντικό ποσοστό μεταξύ των νέων 17 – 34 ετών κατακτά το ΜεΡΑ25, ενώ στους ηλικιωμένους άνω των 65 ετών ο ΣΥΡΙΖΑ καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό του και οι αναποφάσιστοι είναι σχεδόν είδος προς …εξαφάνιση (μόλις 3%)».

Η κοινωνική και οικονομική θέση παίζει επίσης σημαντικό ρόλο, στην αξιολόγηση των προβλημάτων αλλά και στην πρόθεση ψήφου, σχολιάζει ο κ. Τεμεκενίδης. «Ατομα ασχολούμενα με τα οικιακά και συνταξιούχοι αποτελούν τις ισχυρότερες δεξαμενές του κυβερνώντος κόμματος (που καταγράφει και προβάδισμα πολλών δεκάδων μονάδων έναντι του ΣΥΡΙΖΑ), ενώ η Αξιωματική Αντιπολίτευση προηγείται μεταξύ των ανέργων και διεκδικεί επί ίσοις όροις την πρώτη θέση μεταξύ των μισθωτών του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα και μεταξύ των ελευθέρων επαγγελματιών, των εμπόρων και των αυτοαπασχολούμενων/επιστημόνων».

Σε ανάλογα συμπεράσματα είχε καταλήξει μια πρόσφατη έρευνα της εταιρείας about people, για λογαριασμό του Ινστιτούτου Eteron. «Σε ό,τι αφορά την ταξική αυτοτοποθέτηση», σχολιάζουν οι Γεράσιμος Μοσχονάς και  Πέτρος Ιωαννίδης, «στο οιονεί εκλογικό σώμα της ΝΔ είναι πολύ πιο ισχυρή η παρουσία της ανώτερης και «μεσαίας προς ανώτερη» τάξης (8,6% έναντι 5,2% στον γενικό πληθυσμό) αλλά και της μεσαίας τάξης (64,7% έναντι 47,9%), ενώ υποεκπροσωπούνται η μεσαία προς κατώτερη (22,8% έναντι 35,4% στο γενικό πληθυσμό) και – κυρίως – η κατώτερη τάξη (μόλις 2,9% έναντι 9,7%).Το αντίστροφο μοτίβο υπο- και υπερ-εκπροσώπησης χαρακτηρίζει το δυνητικό εκλογικό σώμα του ΣΥΡΙΖΑ…

..Συνεπώς, στο θέμα της προσωπικής οικονομικής κατάστασης των ερωτώμενων τα εκλογικά σώματα της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ είναι εξόχως διακριτά μεταξύ τους αλλά και σε σχέση με το σύνολο του πληθυσμού. Η διαφοροποίηση των δυνητικών εκλογέων της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ είναι τόσο έντονη ώστε να δικαιολογεί την εικόνα «δύο κόσμων» που αντιπαρατίθενται».

Αυτοί οι διαφορετικοί κόσμοι βλέπουν και διαφορετικές οθόνες, ο ένας της τηλεόρασης και των άλλων παραδοσιακών μέσων(ράδιο, εφημερίδες), ο άλλος των υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων. Τα ευρήματα της προηγούμενης έρευνας της Palmos Analysis που παρουσιάστηκε στο Tvxs τον Απρίλιο, είναι εντυπωσιακά.

Στην πρόθεση ψήφου λοιπόν εκείνης της δημοσκόπησης, η ΝΔ(36%) προηγείται με διπλάσιο ποσοστό από τον ΣΥΡΙΖΑ (18%) στην ομάδα όσων ενημερώνονται από τα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, περιοδικά) Αντίθετα σε όσους ενημερώνονται από το διαδίκτυο(ενημερωτικές ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ο ΣΥΡΙΖΑ προηγείται άνετα της ΝΔ( 25% με 20%).

Σε ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ δεν εμφανίζονται μεγάλες διαφορές, αλλά το ΜέΡΑ25 δηλώνουν ότι θα ψηφίσουν το 6% όσων ενημερώνονται από το διαδίκτυο και μόνο το 1% από τα παραδοσιακά μέσα.

Διαβάστε: Το κρυμμένο μυστικό: ποιο κόμμα θα κέρδιζε τις εκλογές, αν δεν υπήρχε τηλεόραση;

Το πώς θα συμπεριφερθούν οι νέοι ψηφοφόροι στις σημερινές εκλογές, είναι το ένα μεγάλο ερώτημα των σημερινών εκλογών. Η αβεβαιότητα αυξάνεται γιατί η προεκλογική εκστρατεία ήταν « βουβή», ενώ το γεγονός ότι κανένα από τα μεγάλα κόμματα δεν διεκδικεί την αυτοδυναμία και ο «δεύτερος γύρος »  έχει παρουσιαστεί περίπου ως αναπόφευκτος, διευκολύνουν την επιλογή μικρότερων κομμάτων διαμαρτυρίας. Και επειδή στην Ελλάδα υπάρχουν δεκάδες λόγοι για να είναι κανείς θυμωμένος ή διαμαρτυρόμενος, ίσως θα έχουμε εκπλήξεις..