Η ακύρωση από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ του δικαιώματος στην άμβλωση είναι ένα από τα πεδία της ακροδεξιάς ιδεολογικής και θεσμικής επίθεσης σε ολόκληρο τον κόσμο. Θυμίζουμε ότι για να επέλθει η ακύρωση χρειάστηκε να αλλάξει ο συσχετισμός στο Αν. Δικαστήριο με τον διορισμό τριών συντηρητικών δικαστών από τον προηγούμενο πρόεδρο Τραμπ. Αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής είναι οι αποφάσεις τόσο για την οπλοκατοχή όσο και για τις αμβλώσεις.
Οι αποφάσεις αυτές δεν είναι μεμονωμένα γεγονότα αλλά εντάσσονται σε μία γενικότερη επίθεση της ακροδεξιάς (τραμπισμός) σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε παλαιότερο άρθρο στην εφημερίδα Guardian, η φιλόσοφος Judith Butler* επισήμαινε μια σειρά αντιδραστικών πολιτικών και κινήσεων σε όλο τον κόσμο που επιδιώκουν να ακυρώσουν προοδευτικούς νόμους για τα δικαιώματα των γυναικών και των LGBTQI κοινοτήτων.
Τον περσινό Ιούνιο, η κυβέρνηση Όρμπαν στην Ουγγαρία ψήφισε την κατάργηση από τα δημόσια σχολεία κάθε διδασκαλίας που σχετίζεται με την «ομοφυλοφιλία και την αλλαγή φύλου», συσχετίζοντας τα δικαιώματα και την εκπαίδευση σχετικά με τους LGBTQI με την παιδεραστία!
Οι τρανς ελεύθεροι χώροι στην Πολωνία δέχονται επιθέσεις από τρανσφοβικούς που θέλουν να “καθαρίσουν” την Πολωνία από τις διαβρωτικές πολιτιστικές επιρροές που κατά τη γνώμη τους προέρχονται από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και ο Ερντογάν που σήμανε την αποχώρηση της Τουρκίας από τη σύμβαση της Κωνσταντινούπολης για τη βία κατά των γυναικών.
Θυμίζουνε τα σκοταδιστικής έμπνευσης εκπαιδευτικά βίντεο, που αρχικά ενέκρινε το υπουργείο Παιδείας στην Ελλάδα, και τα οποία ανακάλεσε η Κεραμέως μετά την κατακραυγή.
Σε πολλές χώρες της Ευρώπης με δεξιές κυβερνήσεις έχουμε μία σειρά ομοφοβικούς και αντιδραστικούς νόμους, εκστρατείες δαιμονοποίησης και επιθέσεις εναντίον της λεγόμενης «ιδεολογίας του φύλου» που δήθεν απειλεί τον πολιτισμό. Οι επιθέσεις αυτές υποστηρίζονται από δεξιές, Ορθόδοξες, Καθολικές και Ευαγγελικές οργανώσεις. Αυτές οι ομάδες έχουν ως κοινή αφετηρία την θέση ότι η παραδοσιακή, ετεροφυλική οικογένεια δέχεται επίθεση, ότι τα παιδιά στην τάξη διδάσκονται να γίνουν ομοφυλόφιλοι και ότι το «φύλο» είναι μια επικίνδυνη, αν όχι διαβολική, ιδεολογία που απειλεί να καταστρέψει οικογένειες, τοπικούς πολιτισμούς, ακόμα και τον ίδιο τον «άνθρωπο»! Δεν είναι τυχαίο ότι στη Βραζιλία ο υποψήφιος πρόεδρος της αριστεράς, Λούλα, προσπαθεί να πείσει τους Ευαγγελιστές ακροδεξιούς ότι «δεν στρέφεται κατά της οικογένειας»!
Ο κύριος στόχος του τρανσφοβικού, μισογυνικού και ομοφοβικού αυτού κινήματος είναι να ακυρώσει την προοδευτική νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, την αναπαραγωγική ελευθερία των γυναικών και τα δικαιώματα των μονογονέων.
Αντιτίθενται στην προστασία των γυναικών από τους βιασμούς και την ενδοοικογενειακή βία· αρνούνται τα νομικά και κοινωνικά δικαιώματα των τρανς ατόμων και τις νομικές και θεσμικές εγγυήσεις κατά των διακρίσεων λόγω φύλου, κατά της βάναυσης σωματικής παρενόχλησης και της δολοφονίας.
Για το αντιδραστικό αυτό κίνημα, ο όρος «φύλο» συμπυκνώνει ένα σύνολο κοινωνικών και οικονομικών ανησυχιών που παράγονται από την αυξανόμενη οικονομική επισφάλεια που παράγεται στα νεοφιλελεύθερα καθεστώτα.
Η εξαφάνιση των κοινωνικών υπηρεσιών από τον νεοφιλελευθερισμό άσκησε πίεση στην παραδοσιακή οικογένεια ως προς την παροχή φροντίδας, όπως πολύ σωστά υποστήριξαν πολλές φεμινίστριες. Από την άλλην πλευρά, όμως, οι δεξιοί προτείνουν ως απάντηση στην ανασφάλεια την ενίσχυση των πατριαρχικών κανόνων εντός της οικογένειας και του κράτους θεωρείται. Για τους δεξιούς, για όλα φταίνε οι αριστεροί που διασαλεύουν την τάξη. Για όλα φταίει η «ιδεολογία του φύλου». Όχι, δεν φταίει η απληστία των υπερπλούσιων, δεν φταίει η κλιματική κρίση, ούτε η κατάργηση του κοινωνικού κράτους, φταίνε τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, φταίνε οι φεμινίστριες, φταίνε οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, φταίνε οι ακτιβιστές και οι… δαίμονες, φταίει ο άλλος, ο διπλανός μας!
Το «φύλο» δαιμονοποιείται και παρουσιάζεται ως μια δύναμη καταστροφής που απειλεί τη “δημιουργία του Θεού” και η οποία μπορεί να καταπολεμηθεί μόνο με τον εθνικισμό, τον αντιδιανοουμενισμό, τη λογοκρισία, την απέλαση και τους φράχτες στα σύνορα.
Το «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» βρίσκει εδώ την πλήρη εφαρμογή του.
Το κίνημα κατά της ιδεολογίας του φύλου διασχίζει τα σύνορα, συνδέοντας οργανώσεις στην Λατινική Αμερική, την Ευρώπη, την Αφρική και την Ανατολική Ασία, ενώ εκφράζεται πολιτικά από διαφορετικές κυβερνήσεις όπως του Μακρόν στη Γαλλία, του Μπολσονάρου στην Βραζιλία, του Όρμπαν στην Ουγγαρία και του Μητσοτάκη στην Ελλάδα.
Τα κινήματα κατά των φύλων είναι τυπικά φασιστικά κινήματα που διαστρεβλώνουν τον ορθολογισμό (σ.σ. γι’ αυτό συνδέονται και με το αντιεμβολιαστικό κίνημα) για να ταιριάζουν με τους υπερεθνικιστικούς στόχους τους.
Η αντίθεση στο «φύλο» συχνά συγχωνεύεται με την αντιμεταναστευτική στάση. Γι’ αυτό συχνά συγχωνεύεται και με την ισλαμοφοβία. Οι μετανάστες θεωρούνται «εισβολείς», που εμπλέκονται σε «εγκληματικές» πράξεις ακόμη και όταν ασκούν το δικαίωμα διέλευσης βάσει του διεθνούς δικαίου.
Ως φασιστικό, το κίνημα κατά των φύλων υποστηρίζει συνεχώς ενισχυόμενες μορφές αυταρχισμού, ενθαρρύνει τις κρατικές εξουσίες να παρεμβαίνουν στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, να λογοκρίνουν τα καλλιτεχνικά και τηλεοπτικά προγράμματα, να απαγορεύουν στα τρανς άτομα τα νόμιμα δικαιώματά τους, να αποκλείουν τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα από δημόσιους χώρους, να υπονομεύουν την αναπαραγωγική ελευθερία και τον αγώνα κατά της βίας εναντίον των γυναικών. Το κίνημα αυτό, όπως δείχνει και η απόφαση για τις αμβλώσεις στης ΗΠΑ, οδηγεί πίσω στον Μεσαίωνα. Θα το επιτρέψουμε; Η απάντηση θα δοθεί στο δρόμο.
*Η Judith Butler είναι διακεκριμένη καθηγήτρια φιλοσοφίας στο New School University. Το τελευταίο βιβλίο της είναι η Δύναμη της Μη Βίας. https://www.theguardian.com/us-news/commentisfree/2021/oct/23/judith-butler-gender-ideology-backlash?CMP=Share_iOSApp_Other