Χρειάζεται πολύ προσπάθεια για να είσαι υποτακτικός και νταής στους λάθος ανθρώπους τη λάθος στιγμή. Φαίνεται όμως ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με τη βοήθεια και του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια τα κατάφεραν. Με την υπόθεση της κατάσχεσης ιρανικών πλοίων τοποθέτησαν τον εαυτό τους σε μια κινούμενη άμμο όπου με κάθε τους κίνηση βυθίζονται περισσότερο.
Όλα ξεκίνησαν ως γνωστών με την κατάσχεση του φορτίου του δεξαμενόπλοιου Lana, ιρανικών συμφερόντων, η οποία έγινε στο πλαίσιο δικαστικής συνδρομής προς τις ΗΠΑ. Τουλάχιστον το μισό από το πετρέλαιο που κατασχέθηκε θα μεταφέρονταν στις ΗΠΑ με δεξαμενόπλοια του εφοπλιστή Προκοπίου.
Το Ιράν απάντησε, όπως ήταν αναμενόμενο, με την κατάσχεση δυο ελληνικών πλοίων ένα εκ των οποίων μετέφερε, σύμφωνα με πληροφορίες του Lloyd’s List Intelligence, ιρακινό πετρέλαιο στα διυλιστήρια της Motor Oil, δηλαδή στον Βαρδινογιάννη.
Όπως είχαμε εξηγήσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρισκόταν ήδη σε δεινή θέση αφού με την υποτέλειά της στις ΗΠΑ είχε εξοργίσει τμήμα του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου – όχι μόνο τον Βαρδινογιάννη αλλά και άλλους εφοπλιστές που ανησυχούσαν ότι οι εξελίξεις θα αυξήσουν τα ασφάλιστρα των ελληνικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο.
Η «λύση» όμως που φάνηκε να δίνεται προκαλεί νέα προβλήματα. Το Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας αποδέχθηκε τις αντιρρήσεις που κατέθεσε η πλοιοκτήτρια εταιρεία, με βάση τις οποίες είχε γίνει η κατάσχεση και μετάγγιση 107.000 τόνων ιρανικού πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο Lana. Αυτό σημαίνει ότι το κατασχεθέν πετρέλαιο πρέπει να επιστραφεί. Μεγάλη ποσότητα του πετρελαίου όμως είχε φορτωθεί ήδη σε δεξαμενόπλοια του εφοπλιστή Προκοπίου με προορισμό τις ΗΠΑ – δηλαδή τον επικεφαλής πειρατή αυτής της ιστορίας. Θεωρητικά λοιπόν (και ίσως πολύ πρακτικά) η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπεινα πάρει το πετρέλαιο από τους Αμερικάνους και να το δώσει στους Ιρανούς!
Όπως αναφέρει το TVXS «σύμφωνα με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, αξιωματούχοι στο λιμάνι του Πειραιά προχώρησαν σε προσωρινό «μπλόκο» στο Ice Energy, ιδιοκτησίας Dynacom» (δηλαδή το πλοίο του Προκοπίου) «το οποίο είχαν μισθώσει οι ΗΠΑ». Μιλώντας στο lloyds list ο εφοπλιστής εμφανίζεται εξοργισμένος και καταγγέλλει ότι ο αποκλεισμός γίνεται για «100% πολιτικούς λόγους» και όχι λόγω τεχνικών προβλημάτων (όπως μάλλον προφασίζονται οι αρχές που του έχουν απαγορεύσει τον απόπλου)..
Υποθέτουμε ότι λύσεις μπορούν να δοθούν με κάποιο είδος swap πετρελαίου. Αυτό δεν μειώνει όμως το μέγεθος της διπλωματικής αποτυχίας στην οποία έφερε τη χώρα η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Στο βάθος της αντιπαράθεσης εμφανίζονται φυσικά και τα διαφορετικά συμφέροντα που εκπροσωπούν ορισμένοι εφοπλιστές – κάποιοι διατηρούν τις σχέσεις τους με το Ιράν και τη Ρωσία και κάποιοι άλλοι επενδύουν στη μεταφορά αμερικανικού υγροποιημένου αερίου (LNG), οπότε ποντάρουν «τα ρέστα τους» στις ΗΠΑ.
Στη μέση όλων αυτών η κυβέρνηση Μητσοτάκη σαν υπηρέτης δυο αφεντάδων δίνει μαθήματα διπλωματικής ανικανότητας. Ευτυχώς για τον πρωθυπουργό η αντιπαράθεση με την Τουρκία μπορεί να λειτουργήσει σαν σανίδα σωτηρίας, ειδικά αν στο πίσω μέρος του μυαλού του βρίσκεται και το σενάριο των εκλογών.
Προς το παρόν πάντως οι έρευνες συνεχίζονται για όσα βρίσκεται στο μπροστά μέρος του κεφαλιού του.