ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Δεύτερο Θέμα Πολιτική

Πόσο στα σοβαρά να λάβουμε υπόψη τις δημοσκοπήσεις του Αυγούστου;

Δεν είναι τυχαίο ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια, οι εταιρείες απέφευγαν να διενεργούν έρευνες πριν τις 25 Αυγούστου.

Ούτως ή άλλως, το καλοκαίρι είναι μια δύσκολη, από ερευνητικής άποψης, περίοδος. Εκατοντάδες χιλιάδες αστικού πληθυσμού μετακινούνται για να εργαστούν «σεζόν» στον τουρισμό. Εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι περνούν το καλοκαίρι στο χωριό. Όλοι αυτοί δεν εντοπίζονται στα σταθερά τους τηλέφωνα (τα οποία αποτελούν τουλάχιστον το 70% του δείγματος που λαμβάνουν οι εταιρείες), ή, αν εντοπιστούν στο τηλέφωνο «του χωριού», θα εντοπιστούν σε άλλο μέρος από την μόνιμη κατοικία τους, άρα θα καταγραφούν διαφορετικά από ό,τι θα συνέβαινε υπό κανονικάς συνθήκας.

Αν προσθέσουμε στα παραπάνω και τους εκατομμύρια αδειούχους του Αυγούστου, εικάζει κανείς με αρκετή ασφάλεια ότι οι σταθμίσεις που έχουν γίνει προκειμένου να «βγει» το αυγουστιάτικο δείγμα, έχουν επηρεάσει σοβαρά την τυχαιότητά του.

Άλλωστε, οι δυο έρευνες που είδαν το φως της δημοσιότητας, προδίδονται και από τα εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα που δίνουν, σε ό,τι αφορά τα λεγόμενα «ποιοτικά» τους στοιχεία.

Τα εθνικά θέματα, η εγκληματικότητα και ο πόλεμος στην Ουκρανία, φέρονται να προβληματίζουν περίπου το 25-35% των ερωτηθέντων στην έρευνα της Marc. Ενώ στην GPO τα ελληνοτουρκικά θεωρούνται «το σημαντικότερο ζήτημα» μόλις από το 6,2% των συμμετεχόντων – τα άλλα δύο θέματα δεν υφίστανται καν στην κάρτα με τις απαντήσεις. Σε αυτά φυσικά παίζει ρόλο και η διατύπωση της ερώτησης, η οποία είναι διαφορετική από εταιρεία σε εταιρεία.

Από την άλλη: υφίστανται στοιχεία ή ενδείξεις τις οποίες μπορούμε με ασφάλεια να αξιοποιήσουμε διαβάζοντας τις δημοσκοπήσεις της τελευταίας περιόδου;

Βεβαίως και υπάρχουν. Αυτές είναι οι γενικές τάσεις της κοινής γνώμης στη δεδομένη χρονική περίοδο. Γνωρίζουμε, π.χ., ότι η ΝΔ έχει χάσει τουλάχιστον 12 μονάδες από το δημοσκοπικό της ζενίθ, στα τέλη του 2020. Το σημείο καμπής ήταν η υπόθεση Λιγνάδη, τον Μάρτιο του 2021. Από εκείνο το σημείο και έπειτα ξεκίνησε μια ραγδαία πτώση, η οποία επιβραδύνθηκε εφέτος την άνοιξη, αλλά μοιάζει να επιταχύνεται εκ νέου καθώς οδεύουμε προς τον χειμώνα.

Γνωρίζουμε επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζονταν δημοσκοπικά στατικός έως και τα τέλη του 2021. Η GPO τότε του έδινε 21,5% – σήμερα δίνει 25,1% (άνοδος 3,6%). Η Marc έδινε στον ΣΥΡΙΖΑ 19,2% στις 18/12/2021. Σήμερα δίνει 23,5% (άνοδος 4,3%, σε 8 μόλις μήνες!). Αντίστοιχα είναι τα στοιχεία και από τις υπόλοιπες εταιρείες.

Επιστρέφοντας λοιπόν στην μεγάλη εικόνα, διαπιστώνεται ένας συνδυασμός παραγόντων, τους οποίους αξίζει κανείς να λάβει υπόψη:

1. Ο ρυθμός δημοσκοπικής πτώσης της ΝΔ μοιάζει να επιταχύνεται.

2. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ξεπεράσει την περίοδο στασιμότητας και ενισχύεται με επιταχυνόμενους ρυθμούς.

3. Καθώς οδεύουμε προς τις εκλογές, ο πολιτικός χρόνος πυκνώνει – και τα λεγόμενα «βουβά» κοινωνικά ρεύματα ανεβαίνουν προς τη δημοσκοπική επιφάνεια.

Ταυτόχρονα, ο Μητσοτάκης βάλλεται πανταχόθεν – και έχει κάψει οριστικά και αμετάκλητα τις γέφυρες με το αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο. Αυτή τη στιγμή μοιάζει να αδυνατεί να σχηματίσει κυβέρνηση, ακόμα και εάν κερδίσει τις εκλογές! Κρατήστε αυτό το σημείο, γιατί είναι κρίσιμο και εκλογικά. Ένα, όχι αμελητέο, μέρος του εκλογικού σώματος κατευθύνει την ψήφο του σε αυτόν που εκτιμά πως θα νικήσει.

Και, «νίκη» στις εθνικές εκλογές, σημαίνει «σχηματισμός κυβέρνησης». Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο.