Λάθος μεγάλο: η συμμαχία μας, όταν γίνεται, γίνεται πάνω σε ορισμένα πρωταρχικά πράγματα, αρχέτυπα, αρχέγονα: κι αυτό είναι η ελληνική αναγέννηση που θα στηρίζεται σε αληθινά ελεύθερους ανθρώπους.
Θα πω κάτι που θα τον πειράξει πολύ: είναι αυτό μια ερωτική αδυναμία του, το να μιλάει περί έρωτος και αγάπης. Η λειτουργικότητα του αληθινού έρωτα, επειδή είναι κάτι πολύ μύχιο και εσωτερικό, αξιοί την παρασιώπηση. Καμιά προπαγάνδιση επ’ αυτού. Νομίζω ότι τους φανατικά ερωτικούς ανθρώπους δεν τους ξέρει κανείς. Δεν το δείχνουμε, γιατί ο έρωτας είναι μια φοβερή κατάδυση, αν έχει πέντε χιλιάδες βάθος ο Ειρηνικός, εκεί πρέπει να πας ‒ το να βγαίνεις στο μπαλκόνι και να λες «ερωτικό, ερωτικό» νομίζω ότι αυτό είναι αντιερωτικό. Ποιος αληθινός μουσικός, άλλωστε, δεν είναι ερωτικός;
— Δεν αντιλαμβάνεστε τι κρύβει; Ίσως μια αναγνώριση που του αρνούνται.
Ο Χατζιδάκις είναι καταπιεσμένος διότι είναι homosexuel. Και είναι πραγματικά καταπιεσμένος. Ζει σε μια κοινωνία ενός ψευδοπουριτανισμού και μεγάλης υποκρισίας, που αυτές τις μικρές ομάδες των ανθρώπων τις καταδυναστεύει, τις φτύνει. Οι λίγοι άνθρωποι που έχουν το θάρρος να βγουν δημόσια και να το πούνε είναι υποχρεωμένοι να κάνουν ορισμένες φραστικές υπερβολές. Είναι αναγκασμένος να υπερασπίσει τα δικαιώματά του, γι’ αυτό μιλάει τόσο πολύ περί έρωτος. Όπως επίσης νομίζω ότι τα πραγματικά ερωτικά του δεν μας τα λέει, γιατί είναι πολύτιμα και τα κρύβει και ο ίδιος.
— Συμφωνώ μαζί σας, υπάρχει όμως, έτσι κι αλλιώς, μια μεγάλη φιλολογία περί έρωτος.
Οι πραγματικοί ερωτευμένοι δεν μιλούν περί έρωτος.
— Εκεί κατατάσσετε τον εαυτό σας;
Ε, βέβαια. Η ζωή μου εμένα ήταν διαρκώς ένας έρωτας. Και για να μην κάνουμε κουτσομπολιά και να σου κόψω και τον βήχα, ο μεγάλος μου έρωτας είναι η γυναίκα μου. Εάν αυτήν τη στιγμή εξαφανιστεί για πέντε λεπτά η γυναίκα μου από τη ζωή μου, θα πεθάνω αμέσως. Κι αυτό βαστάει 40 χρόνια. Ο έρωτας είναι καταλύτης: μέσα στην οικογένειά μου τα παιδιά μου από 15 χρονών για έρωτα μιλάνε. Μόλις γεννηθεί ο εγγονός μου, πάλι για έρωτα θα μιλάει… Ίσως και η τέχνη να είναι ένα ερωτικό παιχνίδι. Έτσι όπως το αηδόνι κελαηδάει για να γοητεύσει, ίσως κι όλα αυτά που δημιουργήσαμε τα κάναμε κι εμείς από μια τέτοια παρόρμηση: να είμαστε ωραιότεροι από τους άλλους. Ο άνθρωπος και πρωθυπουργός που γίνεται, ακόμα και δέσποτας που γίνεται, για να γίνει πιο όμορφος το κάνει.
— Για τον ίδιο λόγο γίνατε κι εσείς βουλευτής;
Βέβαια, στο βάθος ναι, όμως δεν θέλουμε να είμαστε γοητευτικοί για κάποιο πρόσωπο μόνο αλλά και για την κοινωνία ολόκληρη. Και κίνητρο μπορεί να είναι ο πλούτος, η φιλοδοξία, η εξουσία, αλλά επίσης και η διάθεση να φανούμε ωραίοι.
— Εσείς δικαιώνετε κι όσους μπαίνουν στις οργανώσεις για να πιάσουν γκόμενες.
(Γέλια) Αν μπαίνεις στο κόμμα για να έρθεις κοντά σε κάποια κοπέλα, αυτό είναι υποτιμητικό. Αλλά θυμάμαι, όταν γνώρισα τη Μυρτώ, ήθελα να κάνω πράξεις ηρωικές γι’ αυτήν, ήθελα να διακινδυνεύσω τη ζωή μου. Όμως και οι κοπέλες τότε θαύμαζαν τους ήρωες, τους γενναίους, υπήρχε ένας συναγωνισμός. Και δεν ξέρω, όταν πηγαίναμε στη μάχη, αν το κάναμε αυτό για την πατρίδα ή για την κοπέλα μας. Είμαστε άνθρωποι, όχι θεοί. Αλλά εμείς οι Έλληνες είχαμε την τύχη να ‘χουμε θεούς παθιασμένους.
— Γι’ αυτό και δώσαμε έναν ύστερο ερωτισμό στον ιουδαϊσμό με τη Μαγδαληνή και τον Ιωάννη.
Εκεί είναι το μεγάλο μου παράπονο: με τον ιουδαϊσμό χάσαμε την αγάπη στο σώμα μας, στα πάθη μας, χάσαμε τον Θεό που συζητούσε μαζί μας, που μύριζε την τσίκνα από τα αρνιά που ψήνονταν, που μπορούσαμε να τον κοροϊδέψουμε. Τώρα μας καταδυναστεύει ένας μεταφυσικός γιεχωβάς. Χάσαμε τον εαυτό μας. Γι’ αυτό θέλω να μιλήσω στις πιο κρυφές μου μνήμες. Μέσα σε τόσο θόρυβο πώς ν’ ακουστεί η φωνή ενός μόνο αηδονιού;
— Διακρίνω παγανιστικές μνήμες.
Βέβαια, από το τίποτα που ήμαστε, ξαφνικά βγαίνουμε σ’ αυτόν τον υπέροχο κόσμο, στα χρώματα. Δίνω μεγάλη σημασία στα χρώματα: είναι από τα σημαντικότερα πράγματα στον κόσμο ‒ και θα σου πω κάτι που δεν το ξέρουν πολλοί: πολλές φορές μου ‘χει συμβεί, όταν με κλείνανε στην απομόνωση, στο απόλυτο σκοτάδι, τη δεκάτη μέρα να ξεχνάω τα χρώματα. Να έχω ασπρόμαυρη μνήμη, να μη θυμάμαι το κόκκινο, το κίτρινο ‒ το όνειρό μου δεν μπορεί να αναπληρώσει αυτή την απουσία. Αυτό, φαντάσου, το ξέρει ακόμα και η Ασφάλεια: μπήκε μια μέρα ο Μπάμπαλης εκεί που ήμουνα: «Έλα, βρε μαλάκα, έξω να δεις τα χρώματα» και μου χτύπησε η καρδιά. «Ωχ, αυτό είναι» σκέφτηκα. Σε μια μεταγωγή, με το που είδα από το πίσω άνοιγμα του αυτοκινήτου τα κόκκινα και πράσινα λεωφορεία, αισθάνθηκα μιαν απέραντη ευδαιμονία, μια χαρά. Ερχόμαστε, λοιπόν, στα καταπληκτικά χρώματα της φύσης, τις γεύσεις, τις αισθήσεις, τη ζωή την ίδια με τα πάθη της. Κι εμείς διασχίζουμε μια καμπύλη 60-70 χρόνων για να πάμε πάλι στο τίποτα. Και σας ρωτάω: πώς πρέπει να ζήσουμε τα μετρημένα χρόνια μας; Πρέπει να τα γευτείς, να τα εξαντλήσεις. Πρέπει με τα μάτια να δεις ό,τι υπάρχει, με το στόμα σου να φας ό,τι υπάρχει, με τα χέρια να ψάξεις ό,τι υπάρχει. Αυτό είναι παγανισμός: η λατρεία του υπαρκτού και των αισθήσεων.
— Χάνουμε, όμως, συχνά τον δρόμο της επιθυμίας.
Για ένα πράγμα δεν έχουμε δικαίωμα: να είμαστε δυστυχισμένοι. Πρέπει να διεκδικούμε παντού την ευτυχία μας.