
Γράφει ο Μιχάλης Ανδρεαδέλλης
Πολλαπλό βιβλίο από του χρόνου στα σχολεία!
Πριν από κάποια χρόνια πάλι υπήρξε πολλαπλό βιβλίο θυμάμαι στην Α΄Λυκείου.
Το αγκαλιάσαμε οι καθηγητές. Θυμάμαι τον προβληματισμό ποιο θα διαλέξουμε.
Όπως ήρθε έτσι έφυγε. Δεν καταλάβαμε γιατί.
Μερικές αλήθειες.
Οι περισσότεροι καθηγητές το σχολικό βιβλίο το έχουμε σαν βάση να βάζουμε την θεωρία στα παιδιά και μετά κάνουμε μάθημα και βρίσκουμε ασκήσεις από πολλά βιβλία και από το διαδίκτυο.
Υπάρχουν ιστοσελίδες τουλάχιστον στην Φυσική που συνάδελφοι έχουν κάνει τρομερή δουλειά και βρίσκεις ότι θέλεις.
Είδες οι “τεμπέληδες” καθηγητές!
Διαγωνίσματα, τεστ, ασκήσεις, εργασίες.
Δεν περιμέναμε το πολλαπλό βιβλίο για να κάνουμε την δουλειά μας.
Σε συζήτηση με έναν απόστρατο αξιωματικό που το παιδί του πήγαινε στο εξωτερικό μου είπε ότι π.χ στην Ιστορία στο τέλος του κεφαλαίου υπήρχαν οι πηγές όπου οι μαθητές ανέτρεχαν σε αυτές για να κάνουν εργασία που τους υποδείκνυε ο καθηγητής.
Τόσο απλά και σιωπηρά.
Προτάσεις:
1.Να καθίσουν οι ειδικοί και να προσαρμόσουν στην Ελληνική πραγματικότητα από την διεθνή βιβλιογραφία πλάνα μαθήματος.
Να υπάρχουν στο μάθημα της Φυσικής που γνωρίζω στην αρχή της χρονιάς 20-30 πλάνα μαθήματος (στόχοι-παραδείγματα- εναλλακτικές προσεγγίσεις-προτεινόμενα πειράματα) με την υποχρέωση να διδαχτούν σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας.
Στόχος να υπάρξουν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές.
Αν ο καθηγητής διδάξει αυτά τότε να κάνει και τα δικά του.
2. Στα βιβλία όλων των τάξεων, ιδίως στην Γ΄Λυκείου να υπάρχει παράρτημα ασκήσεων που να περιλαμβάνει το τέταρτο θέμα.
Δηλαδή συνδυαστικά θέματα.
3.Σύνδεση των μαθημάτων, της Φυσικής με την καθημερινότητα.
Να μάθει ο μαθητής πως λειτουργεί το τηλεχειριστήριο, φούρνος μικροκυμάτων κ.λ.π.
4. Να μπει το πείραμα στην Φυσική για να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα των μαθητών.
Βεβαίως στην όποια μεταρρύθμιση θα πρέπει τα σχολεία να έχουν εργαστήρια.
Και όχι οι “τεμπέληδες” καθηγητές του δημοσίου σχολείου να βάζουν καλώδια και μπαλαντέζες στο υπόγειο του σχολείου για να κάνουν πειράματα ηλεκτρισμού οι μαθητές ή να μεταφέρουν πηνία και τροφοδοτικά από το ένα σχολείο στο άλλο για να κάνουν ηλεκτρομαγνητισμό.
Αυτά τα λίγα.
Γνωρίζω πολλοί καθηγητές θα βλέπουν τον εαυτόν τους.
Υπάρχουν και άλλα.
Αλλά ποιος ασχολείται.
Να μην το ξεχάσω.
Πριν τρία χρόνια που πήγε το σχολείο μου στο CERN δεν πίστευαν οι συνάδελφοι εκεί ότι οι Έλληνες μαθητές δεν είχαν διδαχτεί πως στρίβουν τα ηλεκτρόνια και τι ρόλο παίζουν οι μαγνήτες.
Μήπως το μαθαίνουν τώρα;
Αλλά θα μου πείτε ότι στο CERN πηγαίνουν και τα Δημοτικά.
Αλλά και εκείνη η ανεκδιήγητη μεταρρύθμιση πριν μερικά χρόνια.
Αφαιρέσανε τρία κεφάλαια από το βιβλίο της Φυσικής της Α΄Λυκείου την ομαλή κυκλική κίνηση , την οριζόντια βολή και την ορμή και που τα πήγανε;
Στο βιβλίο της Φυσικής Γενικής Παιδείας της Β΄Λυκείου.
Τους πήρε τρία χρόνια να καταλάβουν το λάθος και να τα μεταθέσουν στο βιβλίο Προσανατολισμού της Β΄Λυκείου.
Θα επανέλθουμε