ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Απόψεις Δεύτερο Θέμα

Οι σκοτεινές πλευρές του κοροναϊού


PETER SINGER, PAOLA CAVALIERI

Ιστορικά, τραγωδίες όπως η συνεχιζόμενη επιδημία COVID-19 οδήγησαν μερικές φορές σε σημαντικές αλλαγές. Η πιθανή πηγή του νέου κοροναϊού – οι αποκαλούμενες υγρές αγορές, στις οποίες τα ζωντανά ζώα πωλούνται και σφάζονται μπροστά στα μάτια των πελατών -πρέπει να απαγορευθούν όχι μόνο στην Κίνα, αλλά και παγκοσμίως.

Ορισμένοι επικεντρώνονται στην αρχική έλλειψη διαφάνειας στην Κίνα σχετικά με την έξαρση. Ο φιλόσοφος Σλαβόι Ζίζεκ μίλησε για την «ρατσιστική παράνοια» που αφορά στην εμμονή με το COVID-19 όταν υπάρχουν πολλές χειρότερες λοιμώδεις ασθένειες από τις οποίες χιλιάδες πεθαίνουν καθημερινά. Εκείνοι που είναι επιρρεπείς σε θεωρίες συνωμοσίας πιστεύουν ότι ο ιός είναι ένα βιολογικό όπλο που στοχεύει στην οικονομία της Κίνας.

Τόσο η επιδημία SARS όσο και η τρέχουσα μπορεί να εντοπιστεί στις «υγρές αγορές» της Κίνας – υπαίθριες αγορές όπου τα ζώα αγοράζονται ζωντανά και στη συνέχεια σφάζονται επί τόπου για τους πελάτες. Μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2019, όλοι οι άνθρωποι που επλήγησαν από τον ιό είχαν κάποια σύνδεση με την αγορά Χουανάν στη Γιουχάν.

Στις «υγρές αγορές» της Κίνας, πολλά διαφορετικά ζώα σκοτώνονται και πωλούνται επί τόπου για να καταναλωθούν: λύκοι, φίδια, χελώνες, ινδικά χοιρίδια, αρουραίοι, ενυδρίδες… Παρόμοιες αγορές υπάρχουν σε πολλές ασιατικές χώρες, όπως η Ιαπωνία, το Βιετνάμ και οι Φιλιππίνες.

Στις τροπικές και υποτροπικές περιοχές του πλανήτη, οι υγρές αγορές πωλούν ζωντανά θηλαστικά, πουλερικά, ψάρια και ερπετά. Οι επιστήμονες μας λένε ότι η διατήρηση διαφορετικών ζώων σε στενή, παρατεταμένη εγγύτητα μεταξύ τους και με τους ανθρώπους δημιουργεί ένα ανθυγιεινό περιβάλλον που είναι η πιθανή πηγή της μετάλλαξης που επέτρεψε στο COVID-19 να μολύνει τους ανθρώπους. Πιο συγκεκριμένα, σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ένας κοροναϊός που υπάρχει πολύ χρόνο σε ορισμένα ζώα υποβλήθηκε σε ταχεία μετάλλαξη καθώς άλλαξε από μη ξενιστή σε μη ξενιστή και τελικά απέκτησε την ικανότητα να δεσμεύεται σε υποδοχείς ανθρώπινων κυττάρων, προσαρμοζόμενος έτσι στον ανθρώπινο ξενιστή. Αυτά τα στοιχεία οδήγησαν την Κίνα, στις 26 Ιανουαρίου, να επιβάλει προσωρινή απαγόρευση του εμπορίου ζώων άγριας ζωής. Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα τέτοιο μέτρο έχει εισαχθεί ως απάντηση σε μια επιδημία. Μετά την έκρηξη του SARS, η Κίνα απαγόρευσε την εκτροφή, τη μεταφορά και την πώληση άγριων ζώων, αλλά η απαγόρευση άρχισε έξι μήνες αργότερα. Σήμερα, πολλές φωνές ζητούν ένα μόνιμο τερματισμό των «αγορών άγριων ζώων». Ο Zhou Jinfeng, επικεφαλής του Παρατηρητηρίου της Κίνας για τη Διατήρηση της Βιοποικιλότητας και το Green Development Foundation, προέτρεψε να απαγορευτεί η παράνομη διακίνηση άγριων ζώων και ανέφερε ότι το Εθνικό Λαϊκό Κογκρέσο συζητά νομοσχέδιο για την απαγόρευση του εμπορίου προστατευόμενων ειδών. Ωστόσο, η εστίαση σε προστατευόμενα είδη αποτελεί ένα εργαλείο για την εκτροπή της προσοχής του κοινού από τις άθλιες συνθήκες υπό τις οποίες τα ζώα στις υγρές αγορές αναγκάζονται να ζουν και να πεθαίνουν. Αυτό που πραγματικά χρειάζεται ο κόσμος είναι μια μόνιμη απαγόρευση των «υγρών αγορών». Για τα ζώα, οι υγρές αγορές είναι η κόλαση στη γη. Χιλιάδες ζώα υπομένουν ώρες πόνου και αγωνίας προτού να τα σφαγιάσουν βάναυσα. Αυτό είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι της ταλαιπωρίας που προκαλούν συστηματικά οι άνθρωποι στα ζώα σε κάθε χώρα – στα εργοστάσια, στα εργαστήρια και στη βιομηχανία ψυχαγωγίας.

Αν σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τι κάνουμε -και κυρίως δεν κάνουμε- είμαστε επιρρεπείς να το δικαιολογήσουμε αναφερόμενοι στην δήθεν ανωτερότητα του είδους μας, με τον ίδιο τρόπο που οι λευκοί έκαναν έκκληση προς την φερόμενη φυλετική υπεροχή τους για να δικαιολογήσουν την υποταγή των «κατώτερων» ανθρώπων. Αλλά αυτή τη στιγμή, όταν τα ζωτικά ανθρώπινα συμφέροντα ξεπερνούν τόσο σαφώς τα συμφέροντα των μη ανθρώπινων ζώων, αυτό το μικρό κομμάτι των δεινών που προσφέρουμε στα ζώα μας προσφέρει την ευκαιρία για μια αλλαγή στάση απέναντι σε μέλη μη ανθρώπινων ειδών.

Για να επιτύχουμε την απαγόρευση των υγρών αγορών, θα πρέπει να υπερβούμε κάποιες συγκεκριμένες πολιτισμικές προτιμήσεις, καθώς και αντίσταση που συνδέεται με το γεγονός ότι η απαγόρευση θα προκαλούσε οικονομικές δυσκολίες σε εκείνους που ζουν από αυτές τις αγορές. Αλλά, ακόμη και χωρίς να δίνουν στα μη ανθρώπινα ζώα την ηθική μέριμνα που αξίζουν, αυτές οι τοπικές ανησυχίες αντισταθμίζονται αποφασιστικά από τις καταστροφικές επιπτώσεις που θα έχουν οι ολοένα και συχνότερες παγκόσμιες επιδημίες (και ίσως πανδημίες).

Ο Martin Williams, ένας συγγραφέας με έδρα το Χονγκ Κονγκ που ειδικεύεται στη διατήρηση και το περιβάλλον, το λέει καλά : «Εφόσον υπάρχουν τέτοιες αγορές, η πιθανότητα εμφάνισης άλλων νέων ασθενειών θα παραμείνει. Σίγουρα, είναι καιρός η Κίνα να κλείσει αυτές τις αγορές. Θα σημειώσει πρόοδο στα δικαιώματα των ζώων και στη διατήρηση της φύσης, μειώνοντας ταυτόχρονα τον κίνδυνο μιας «ασθένειας της Κίνας να βλάπτει τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο».

Αλλά θα προχωρούσαμε περισσότερο. Ιστορικά, οι τραγωδίες οδήγησαν μερικές φορές σε σημαντικές αλλαγές. Οι αγορές στις οποίες πωλούνται και σφάζονται τα ζώντα ζώα πρέπει να απαγορεύονται όχι μόνο στην Κίνα, αλλά σε όλο τον κόσμο.

Ο Peter Singer είναι Καθηγητής Βιοηθικής στο Πανεπιστήμιο του Princeton και ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού οργανισμού The Life You Save. Τα βιβλία του περιλαμβάνουν την απελευθέρωση των ζώων, την πρακτική ηθική, τη δεοντολογία του τι τρώμε (με τον Jim Mason), την επανεξέταση της ζωής και του θανάτου, την άποψη του σύμπαντος, συν-συγγραφέα με Katarzyna de Lazari-Radek, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε, Πείνα, Ευημερία και Ηθική, Ένας Κόσμος Τώρα, Ηθική στον Πραγματικό Κόσμο, και Χρήσιμος: μια πολύ σύντομη εισαγωγή, επίσης με την Katarzyna de Lazari-Radek. Το 2013, ονομάστηκε ο τρίτος «πιο σημαντικός σύγχρονος στοχαστής» από το Ινστιτούτο Gottlieb Duttweiler

2 Μαρτίου 2020 PROJECT SYNDICATE

Μετάφραση Artinews.gr