ΤΑ ΜΠΛΟΚΙΑ

Ειδήσεις και αναλύσεις από τη Λέσβο και την Ελλάδα με αριστερή ματιά!

Απόψεις Δεύτερο Θέμα

Αυτό το κόμμα ξεπλένει καλύτερα: o κ. Μητσοτάκης και ο Αμερικανός φίλος

Σε ένα πρόσφατο ντοκιμαντέρ για την 11η  Σεπτέμβρη του 2001 και τις μετέπειτα καταστροφικές αποφάσεις στην αμερικανική εξωτερική πολιτική, εμφανίστηκε ο Κόλιν Πάουελ. Υπουργός εξωτερικών στην κυβέρνηση Μπους του νεότερου, ο Πάουελ παρουσίασε το 2003 στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ πλαστά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία ο Σαντάμ Χουσεΐν είχε όπλα μαζικής καταστροφής και η εισβολή στο Ιράκ ήταν για αυτό επιβεβλημένη.

Πρώτος Αφροαμερικάνος υπουργός Εξωτερικών στην ιστορία και άνθρωπος με διεθνές κύρος, ήταν ο κατάλληλος για να επηρεάσει  τους δυτικούς συμμάχους ώστε να υποστηρίξουν την εισβολή. Στο ντοκιμαντέρ αυτό του netflix,, για να δικαιολογήσει την αξιολύπητη εμφάνιση του και τα ψέματα που αράδιασε; ο Πάουελ είπε: εγώ απλώς «πούλησα» στη διεθνή κοινότητα τις πληροφορίες των μυστικών υπηρεσιών. 

Η απάντηση του Πάουελ, που νομίζει ότι με αυτόν τον τρόπο ξεμπερδεύει με τις ιστορικές του ευθύνες για τις εκατοντάδες χιλιάδες των αθώων που έχασαν τη ζωή τους, αναδεικνύει ένα πρόβλημα της σύγχρονης πολιτικής: οι πολιτικοί δεν είναι πλέον φορείς ιδεών και προτάσεων για την κοινωνία, αλλά έχουν μετατραπεί σε πλασιέ κατασκευασμένων προϊόντων, τα οποία πουλάνε στο κοινό σαν καλοί πωλητές.

Τα βασικά τους προσόντα δεν είναι η εντιμότητα και το όραμα που διαθέτουν, οι ικανότητες τους στην οργάνωση και τη διοίκηση, αλλά η εμφάνιση, η ευγλωττία και οι υποκριτικές ικανότητες. Ο πρόεδρος Ρέιγκαν, που εγκαινίασε πριν από 40 χρόνια αυτή τη μέθοδο, ήταν δημοφιλής ηθοποιός και ήξερε να μιλάει καλά μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες. Άσχετος με την πολιτική και τη διεθνή διπλωματία, παρότρυνε ο ίδιος τους συνεργάτες του: «πέστε μου τι να πουλήσω». 

Σε αυτή τη νέα εποχή, όπου οι πολίτες λογιάζονται σαν καταναλωτές που πρέπει να πειστούν για να «αγοράσουν» ένα προϊόν, κεντρικό ρόλο παίζουν οι επαγγελματίες επικοινωνιολόγοι- διαφημιστές. Όπως οι συνάδελφοι τους που ερευνούν τις ανάγκες της νοικοκυράς για να πλασάρουν το κατάλληλο απορρυπαντικό, μελετούν με συνεχείς μετρήσεις τις διαθέσεις της κοινής γνώμης και ανάλογα διαμορφώνουν την πολιτική του κόμματος που συμβουλεύουν.  

Ο κ. Μητσοτάκης επιδίδεται συστηματικά στο σπορ, αυτό βασικά είναι που γνωρίζει καλά. Όλες οι πολιτικές της κυβέρνησης, από τον εργατικό νόμο και την αξιολόγηση των καθηγητών μέχρι την «αυτοκριτική» για τις πυρκαγιές ή την Πανεπιστημιακή Αστυνομία, βασίζονται σε προηγούμενες μετρήσεις της κοινής γνώμης. Αν αυτές με το πέρασμα του χρόνου βγάλουν άλλα αποτελέσματα, ότι παραδείγματος χάριν οι πολίτες θεωρούν την εγκληματικότητα σημαντικότερο πρόβλημα από την ανομία στα Πανεπιστήμια ή ότι οι φοιτητές δεν ψηφίζουν ΝΔ, αλλάζει και η πολιτική: για αυτό πάγωσε, μετά από τόσες φανφάρες και απειλές, η αποστολή αστυνομίας στα Πανεπιστήμια. 

Ο πρωθυπουργός δεν την εφαρμόζει απλώς, είναι δημιούργημα αυτής της πολιτικής. Ένα αποκαλυπτικό άρθρο στο Βήμα το 2017, που είχε τίτλο «Χτίζει ηγετικό προφίλ με τακτική “Made in USA” ο Κυρ. Μητσοτάκης», ανέλυε την τακτική: «Ο Κυριάκος παίζει ποδόσφαιρο με αστέγους». «Ο Κυριάκος μιλά για την οικογένειά του, τα παιδιά και τη σύζυγό του». «Ο Κυριάκος επισκέπτεται εργαζομένους στην υπηρεσία τους με την έναρξη της βάρδιας, τα ξημερώματα». «Ο Κυριάκος πηγαίνει αιφνιδιαστικά σε εφημερία του «Ευαγγελισμού»». «Ο Κυριάκος τουιτάρει», «Ο Κυριάκος διαβάζει βιβλία», «Ο Κυριάκος πίνει καφέ», «Ο Κυριάκος ψωνίζει με την κόρη του», «Ο Κυριάκος ανάβει κερί στην εκκλησία» κ.ά.

Ως εκ θαύματος, η παρουσία του Αμερικανού συμβούλου αποτέλεσε πηγή έμπνευσης: από τη χιουμοριστική εκπομπή τοπικού σταθμού στη Λάρισα που ο κ. Μητσοτάκης άκουσε τυχαία στο αυτοκίνητο και πήρε αμέσως τηλέφωνο, μέχρι την τυχαία συνάντηση, στο μέσο του πουθενά, με έναν καουμπόη, που κατά σύμπτωση ήταν και φίλος του πατέρα του! Eίναι σαν και αυτή την τυχαία συνάντηση στην Κυψέλη- όταν το 2018 οι μετρήσεις έδειχναν ότι ο Τσίπρας ασκούσε μεγαλύτερη έλξη στον γυναικείο πληθυσμό- με την έκθαμβη περαστική  που αναφώνησε μόλις είδε τον πρόεδρο της ΝΔ: «καλέ τι γκόμενος είσαι εσύ». 

Κάποια από τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, όπως τα επιδόματα στο τέλος της χρονιάς που η ΝΔ απαξίωνε όταν ήταν στην αντιπολίτευση, επίσης ακολουθούν τη μέθοδο που είχε αποθεώσει ο Ντικ Μόρις, ο περίφημος επικοινωνιολόγος του Μπιλ Κλίντον: «κλέβουμε» από τον αντίπαλο μέρος του προγράμματος του και προκαλούμε ρήγμα στην εκλογική του βάση.

Το γεγονός ότι ο κ.Γκρίνμπεργκ πρόσκειται στο Δημοκρατικό Κόμμα και έχει διατελέσει βασικά σύμβουλος κεντροαριστερών πολιτικών, δεν αποτελεί φυσικά κανένα εμπόδιο. Ο πατήρ Μητσοτάκης, φίλος υποτίθεται του Τζορτζ Μπους του πρεσβύτερου, είχε συνεργαστεί το 1993 με τον Τζέιμς Κάρβιλ, τον αρχιτέκτονα της νίκης-έκπληξης του Κλίντον, μόλις ένα χρόνο πριν, ακριβώς επί του.. Τζορτζ Μπους του πρεσβύτερου! Σε αυτές τις κυνικές δουλειές οι ιδεολογίες δεν παίζουν κανένα ρόλο. Είναι  οι αμοιβές των ξακουστών διαφημιστών και τα χρήματα της εκστρατείας που μετράνε, ώστε να διαφημιστεί -και να κερδίσει-το κόμμα που ξεπλένει καλύτερα. 

Την «κατασκευή ενός πρωθυπουργού» είχε αναλάβει ο Σταν Γκρίνμπεργκ, διεθνής«γκουρού» της επικοινωνίας και των εκλογικών εκστρατειών, ο οποίος  θεωρείται ως ο αρχιτέκτονας της στρατηγικής Μητσοτάκη στις εκλογές του 2019. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κ.Γκρίνμπεργκ εμφανίστηκε ξανά και συνόδευσε τον πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη το Σαββατοκύριακο: εκλήθη για να επιδιορθώσει τις ζημιές στο πρωθυπουργικό προφίλ, μετά τις πυρκαγιές και το διπλό φιάσκο των ανασχηματισμών.